Казвам се Георги Димитров и имам над 10-годишен опит в сферата на IT индустрията, като през годините получих различен опит и поглед върху технологиите, които могат да се имплементират в изграждането и развитието на един проект. Започнах професионалната си кариера в хостинг компания Delta.bg, а днес заемам позицията на управляващ партньор. През годините натрупах сериозни знания във Front - End и Back - End сферите на разработката и се специализирах в създаването и поддръжката на custom уеб базирани приложения и системи. Винаги се старая да превеждам нашия технически език на клиентите ни по разбираем и достъпен начин.
Компанията, в която работя, е един от лидерите на пазара в предоставянето на облачни хостинг услуги - Delta.bg. Щастлив съм, че именно там започнах професионалния си път, защото срещнах подкрепа в хора, от които научих много в сферата и това доведе до моето професионално израстване. Хостинг компанията е на пазара от 2009 година, като през годините, успяхме да се затвърдим като надеждния партньор на средния и голям бизнес не само в България, но и в чужбина. Проектираме за нашите клиенти индивидуални инфраструктурни решения, според спецификата на техния бизнес, защото знаем колко е важно за тях да се фокусират върху развитието на проекта си и да ни гласуват пълно доверие за техническото му обезпечение.
Къде следите за всички новости и тенденции, които прилагате в работата си?
Обикновено започвам деня си с чаша кафе и преглеждам различни сайтове, от които мога да науча нещо ново. Сферата на IT технологиите е изключително динамично развиваща се. Ако преди 10 години информацията как да се използват различните технологии беше трудно достъпна, днес тя е навсякъде. Дори в LinkedIn, в рамките на 10 минути, можеш да научиш толкова новости от колеги в индустрията.Предпочитам да чета статии в сайтове като Medium, Dev.to и др. и да се обучавам в платформи като Udemy и Coursera, и дори YouTube е много полезен източник на информация. В срещи с колегите обсъждаме различни идеи, които можем да имплементираме в конкретен проект, разглеждаме го и започваме да го тестваме. В нашата сфера всяка новост първо трябва да се подложи под съмнение, да премине редица тестове в изолирана среда, както и да измине определено време за възприемането ѝ.
През последните две години бяхме лишени от възможността да посещаваме физически събития, на които можем да обменим опит с колеги от IT сферата. Мисля, че това наистина се отрази негативно на живия и активен контакт за знания. Следя за актуални конференции в сферата на IT индустрията, които да посетя, да се запозная с нови хора и да науча нещо полезно. Освен контакти в професионално отношение, намирам и добри приятели, с които да споделям хобитата си извън работа.
Защо приехте да бъдете част от журито на конкурса?През дългогодишния си опит като създател на уеб сайтове, успях да добия знания, специфични за много от индустриите в България. С моя екип сме участвали в създаването на сайтове за известни и добре познати брандове в страната. Много пъти сме чували от клиенти да ни казват: Направете ми просто един уеб сайт. Винаги сме се борили точно с тези думи, защото не можеш да създадеш нещо, което да бъде универсалното решение. Всеки един уеб сайт има своята бизнес логика и уникалност и тези компоненти трябва да бъдат в синхрон върху изградения продукт.
Ето защо в Delta.bg работим именно по индивидуалните нужди на всеки сайт и смятаме, че онлайн проектите трябва да бъдат технически обезпечени с услуга, която да отговаря на потребностите им. Добре проектираната хостинг среда осигурява устойчивото развитие на проекта и скалируемост по време на пикови натоварвания като Black Friday, Коледа и др. През последните 10 години натрупах познания в изграждането на онлайн магазини и вярвам, че знанията трябва да се споделят с останалите, за да можем всички да вървим напред.
Виждам огромната полза, която има конкурса като влияние върху онлайн средата в България. eCA Awards събира на едно място стотици магазини, а всеки един от тях ще получи градивна обратна връзка от цялото жури. Смятам, че това е огромна стъпка напред в развитието на дигитализацията в нашата страна. Радвам се, че ще имам възможността да помогна и да предам това, което съм видял като добри практики през годините, но освен това силно вярвам, че ще бъде полезен опит и за мен самия. Това определено ще бъде едно ново вълнуващо преживяване.
На какви критерии трябва да отговаря даден проект, за да получи максимална оценка?Техническото обезпечение на един сайт е често подценявано от собствениците на онлайн магазините. В различните сайтове дали са корпоративни или онлайн магазини се допускат грешки от техническо естество, които водят до отпадане на потребителите заради неприятно потребителско изживяване, по-задни места в Google, както и бавно зареждане на сайта и т.н. Моят съвет е никога да не подценявате техническите аспекти на един онлайн бизнес, независимо в коя сфера той оперира. Поставяйте се винаги на мястото на потребителите. Бъдете критични към всяка една форма за попълване или поле, което имате на уеб сайта. Често можем да не видим собствените си грешки, които сме допуснали в стремежа си да бъдем перфектни.
Един от най-важните критерии в технически аспект е скоростта, с която се зарежда уеб сайта. Ако той не зареди скоростно, в рамките на няколко секунди, то е логично потребителят да го напусне. В последните две години потребителското поведение се промени изцяло. Посетителите на сайта ни искат веднага да получат информацията, която търсят чрез най-много два до три клика. Забавяне с няколко секунди може да бъде от критична важност и да намали общия процент на вашите поръчки. Друг аспект за бързодействие е вашият уеб сайт да не зарежда абсолютно всички изображения, които съдържа, а те да бъдат сервирани допълнително на по-късен етап (чрез т.нар техника за lazy loading). Трябва да могат да се отварят всички страници, които имате и да сте сигурни, че контактните форми работят коректно. В днешно време задължителен елемент е да имате инсталиран SSL сертификат, който гарантира сигурността и осигурява криптирана връзка в преноса на чувствителни данни между сайта и потребителите му.
В зависимост от продуктите, които предлагате и колко са те на брой, слагайте различни филтри, които посетителите да използват, за да достигнат по-бързо до търсения от тях продукт. Ако са дрехи, можете да използвате филтри за размер, цвят, ценова категория, колекция и т.н., както и филтри за самите категории - обувки, дрехи, аксесоари.
Кое цените най-много в един онлайн магазин?
Оценявам най-много колко лесен е пътят за направата на поръчка в онлайн магазина. Ако погледна от страната на потребител, в зависимост от спецификата на продукта, който се продава, искам да мога да си го закупя бързо, да не минавам през много стъпки, които изискват от мен да правя излишни действия и да получа информация по имейл за направената от мен поръчка. От другата страна - като професионалист, искам потребителите да имат възможно най-оптимизираната пътека.
Освен самите продукти на сайта, които са качени, друг важен елемент е и каква информация има за тях - мога ли да науча повече за използването на този продукт, има ли видеоклип, който да ми покаже как, има ли съвети и препоръки. Според спецификата на продукта доколко мога да бъда информиран за него. Моят съвет е да разберете каква е пътеката на вашия потребител, да я направите максимално къса и улеснена, като съществременно по пътя обучавате и обогатявате знанията на купувача с информация за продукта. Вярвам, че в това е ключът към успеха.
Цялата информация за конкурса може да прочетете тук: https://awards.ecommercebg.com/