Вече основатели на сериозни компании са хора под 30-годишна възраст, които се фокусират върху новите технологии и върху иновациите, каза Галин Бородинов, ПР практик, управител на агенция PR Point, по време на Годишната коференция на b2b Media на тема „Иновации, споделена икономика и умни градове“.
Галин Бородинов работи заедно с екипа на агенция PR Point по изготвяне на комуникационни стратегии и изпълнение на ПР кампании за корпоративни клиенти, предимно от технологичния сектор, както и на комуникационни проекти, свързани с членството на страната в ЕС. През 2013 г. е отличен с наградата PRO.PR за принос към развитието на ПР професията в Югоизточна Европа. Доктор по социология, в дисертацията си изследва професионализацията на ПР в България. Член на УС на Българската асоциация на ПР агенциите.
Каква е вашата персонална визия за иновациите и за бъдещето?
Като представител на ПР агенция виждам проблеми, които изискват работата или приноса на хората от моята гилдия. Те са от различно естество – както за разясняване на конкретните приложения на всяка нова технология, така и за утвърждаване на присъствието на един стартъп като „отговорен гражданин” на обществото. Процесът не винаги е гладък, каквито са примерите с компании като Uber и AirBnB. Иновациите по начало са призвани да решават проблеми, но новото често среща съпротива, породена от инертността на обществената система. Понякога самите носители на иновации не правят преценка на социалната среда, в която очакват да се приземят техните технологични решения, което спъва развитието им. Успешни ще бъдат тези от тях, които съчетават еуфорията от технологията с дългосрочната визия за промяната на обществото в съответния сектор.
Технологиите ли променят обществото или обратното?
Технологиите са с водеща роля. Те правят многобройни професии излишни, същевременно създават нови. Днес дори обликът на предприемачеството се промени. Виждаме, че вече основатели на сериозни компании са хора под 30-годишна възраст, които се фокусират точно върху новите технологии и върху иновациите.
Държавата в подкрепа или във вреда е на тази нова вълна предприемачи?
Държавата винаги се възприема като спирачка за развитието, доколкото в нейните отговорности са създаването на благоприятната бизнес среда, регулациите в множество сектори. Но не трябва да се изпада в краен критикарски негативизъм. Да не забравяме, че без публичен ресурс за фондовете, които подпомагат стартиращи технологични фирми у нас, много добри проекти нямаше да бъдат осъществени. Топката е и в полето на това младо и находчиво предприемаческо съсловие, което би трябвало да изиграе своята роля и да заеме мястото си в обществените процеси, включително в диалога с държавата за създаване на нови или промяна на вече съществуващи политики.
Доколко съществена е ролята на регулациите, ако говорим за иновативни тенденции като „Интернет на нещата“?Не бива да товарим държавата с твърде много функции, а после да се оплакваме от нейната мудност. Неотдавна при една глобална кибератака за часове бяха спряни големи сайтове като този на PayPal. Заразени компютри и от територията на нашата страна, включително и няколко „умни” домакински уреди, също са влезли в действие. Случват се подобни неща, но доколко трябва да изискваме държавата чрез своите агенции да влезе в това пространство и да играе ролята на полицай. Решението за сигурност трябва да се търси първо от компаниите, които предлагат умни уреди и умни устройства. Наред с това, разбира се, държавата със своите агенции за сигурност следва да повишава капацитета си на тема „киберсигурност“, но винаги разглеждаме регулацията като крайна мярка.