В следващите 20-50 г. хората ще вземат за ползване, вместо да си купуват коли, прогнозира Мирослав Михайлов от CarAmigo в специално интервю за b2b Media
Смятате ли, че споделената икономика има бъдеще у нас?
Да, разбира се. В противен случай не бихме инвестирали в популяризацията и развитието на нашата платформа в България като пазар. Споделената икономика е едно световно явление, концепцията, на което не е новост, чисто и просто се използват технологиите за улеснение на собствениците на различни активи (апартаменти, коли, електроника и какво ли още не…), за да могат по-лесно да ги споделят с други, на които временно са им нужни и съответно да си възстановят част от направените разходи, при покупката.
Към момента транспортът е една от сравнително развитите области на споделената икономика в България, на какво се дължи?
Очевидно е, че традиционните методи на придвижване и начина, по който работят не се харесват на днешните потребители на транспортни услуги или на част от тях. Опитвам се да разбера собствениците на тези бизнеси, защо не се адаптират, към потребителското търсене (т.е. пазарния принцип), защо не развиват това, което са изградили до момента, което не е малко, и не надграждат вече съществуващото с това, което хората търсят, което е по-практично, по-удобно. Чета, че се опитват с връзките създадени през времето в политическите среди изкуствено да влияят на пазара? Неразбираемо.
За пример, държавната железопътна компания на Франция (SNCF), е най-големият инвеститор във втората по брой потребители (около 1 милион) платформа за споделяне на автомобили, там. Всички автомобилни производители разбират, че в следващите 20-50 години почти никой няма да притежава собствен автомобил и вече разработват услуги за ползване, вместо закупуване на коли.
Разкажете малко повече за start up компанията.
Споделянето като идея не е нещо ново, но с днешните технологиите, ние го правим по-лесно, по-практично и по-социално.
CarAmigo е първата в Белгия и България платформа за споделяне на автомобили между частни лица. Тя дава възможност собствениците на автомобили да превърнат пасивите (автомобила конкретно, чиито разходи струват по наши изчисления около 4500 лева на година) в актив. Всеки, който има кола, може да я предостави за ползване от проверени потребители, като за периода на наема автомобилът е защитен с автокаско и безплатна пътна помощ. Освен чисто финансови, има и екологични ползи от това. И не на последно място идва социалният ефект, нови запознанства.
Започнахме да работим по проекта през 2013 години и най-трудното беше да намерим и по-скоро да убедим застрахователите да ни обърнат внимание, тъй като те от години работят по един изключително регулиран и консервативен начин. За щастие успяхме и сега работим с едни от водещите застрахователи на европейския пазар. Заедно разработваме нови продукти и услуги, които да отговорят на търсенето в сферата на мобилността днес и за в бъдеще.
Реалният старт платформата в Белгия бе през 2015, като за тези 2 години имаме над 800 регистрирани автомобила и 15000 потенциални наематели. Интересно е, че си сътрудничим, както с няколко общини на Брюксел, които споделят автомобили с жителите на платформата в града, така и с данъчните власти, като цяло в Белгия. Сделката с данъчните е такава, че собствениците на автомобили при определени условия плащат по ниски данъци върху приходите от споделяне (наем), както и имат право да редуцират част от разходите по поддръжката, като реални разходи.
За сравнение, в България въпреки негативните прогнози и очаквания само за 4 месеца над 450 собственика са регистрирали автомобилите си на CarAmigo и вече има интерес от една община за сътрудничество, подобно на това в Белгия.
Следващият ни пазар е Португалия, където преди месец стартираха регистрациите на автомобили, имаме интерес и към няколко други държави в Европа. По груби изчисления, сме може би в топ 10 на p2p carsharing компаниите по брой регистрирани автомобили и потребители в Европа.
Що се отнася до екипа на CarAmigo, работим в този си състав, от повече от 9 години по многобройни проекти. Повечето от нас са с опит от различни сфери, което ни помага, освен да имаме поне по един експерт във всяка област на бизнеса, и взаимно да се допълваме, като решенията се вземат задължително чрез допитване.
Защо направихте този избор?
Освен от чисто бизнес логика, има и доза идеализъм, тъй като вярваме, че конкретно споделянето на автомобили е от полза за природата. Според различни проучвания един споделен автомобил, може да измести между 7 и 12 автомобила от улиците. С други думи работим за улеснена мобилност и по-чиста околна среда.
Какви са следващите стъпки и идеи, които сте планирали в близката година?
Освен, че търсим нови пазари, в последно време се зараждат много интересни партньорства, тъй като автомобилният бизнес е пряко свързан с други, като застраховането, финансирането, поддръжката на автомобили и други. Търсим и правилната технология, която да автоматизира процесите при споделянето на автомобила, да го направи по-практично, по-сигурно за собствениците и шофьорите.
Start up общността – как усещате тази среда?
С всичките си недостатъци, дава възможности на всеки с идея и мотивация да я реализира, като намери финансиране, съмишленици, партньори, да почерпи опит или в краен случай - да си намери гадже.