Георги Мирчев е инженер по образование и талантлив програмист по призвание. Завършил е „Компютърни системи“ в TУ-София и започва да разработва софтуерни проекти за американския пазар още в далечната 1999 г.
Амбициозен предприемач и мениджър на високо ниво, той създава и управлява софтуерната компания Мирчев Идеас ЕООД. Със създаването на компанията Георги започва да обмисля концепции за собствени софтуерни продукти и е основната движеща сила зад тяхното разработване, развитие и реализиране. През 2008 г. на пазара се появява и един от най-успешните продукти на Мирчев Идеас ЕООД – авторската софтуерна платформа за електронна търговия Summer Cart.В следващите 6 години, Георги Мирчев активно се занимава с проучването и интегрирането на най-добрите практики и методологии за развиване на онлайн бизнес и стриктно следи световните тенденции в бранша. Резултатът от това е постоянното и стабилно евоюлиране на Summer Cart и спечелването на няколко престижни награди, между които и първа награда в категория „Разработване на софтуер“ на списание Forbes. За този период повече от 3 000 бизнеса от всякакъв калибър използват Summer Cart като платформа за своите електронни магазини.
Когато става дума за електронна търговия и предизвикателствата свързани с нея, Георги Мирчев е сред хората с най-задълбочени теоретични познания и изключително богат практически опит.
Кои са препядствията за един предприемач за навлизане на електронния пазар?
Препятствията, обикновено са свързани с недостатъчната подготовка по отношение на планирането на дейността. Повечето предприемачи са водени от амбицията си, в което няма нищо лошо, но много често не са решени фундаметални въпроси, например с продуктова фотография, планиране на време, организация на процесите. Онлайн бизнесът е бизнес като всеки друг и изисква дисциплина, постоянство и организация.
Кои са предимствата на електронната търговия, които реалният бизнес не може да предостави лесно.
Най-голямото предимство е, че на теория можете да достигнете до всеки клиент, във всяка точка на света. Разбира се, да се постигне на практика този резултат са нужни доста усилия, инвестиции и работа, но принципно няма такъв физически магазин, който да може да достигне навсякъде. Освен това се спестяват много разходи, които са неизбежни за физическите магазини, като например инвестиции в място или наем на магазин, персонал, режийни и т.н. Не се налага да се търси човекопоток, да се подбира правилна локация, а с определени автоматизации се спестява огромно количество време и като цяло се повишава ефективността.
С дългогодишния Ви опит в сферата на Интернет продажбите сте се утвърдил като един от водещите експерти в България, как оценявате развитието на електронния пазар у нас?
Електронният пазар у нас върви напред. Малко по-бавно, отколкото ние професионалистите бихме искали, но все пак има развитие. Тенденцията е положителна, а и ние работим всеки ден, за да подобряваме ситуацията и да изграждаме доверие у потребителя.
Доколко се е развило доверието на българина към уеб покупките?
Бих казал – доста. Когато стартирахме със Summer Cart, работата на онлайн търговците беше доста тежка. Имаше сериозно недоверие и страх от измами. Малко по малко, обаче, българският потребител свикна с удобството, което пазаруването в Интернет предлага, а и голяма част от некоректните търговци излязоха от пазара по естествен път. Повишава се и процентът на плащания по електронен път, което също говори за повишаване на доверието към уеб покупките.
На какво трябва да набляга най-много мениджърът на един търговски сайт?
На много неща. По същество няма разлика дали управляваш реален магазин или електронен такъв. Просто процесите са различни. Най-много би трябвало да се набляга на постоянство, организация, дисциплина, качествено обслужване на всеки клиент и непрекъснато желание за развитие. Чисто техническите детайли също трябва да се контролират постоянно – дизайн на магазина, продуктови фотографии, описания на продукти и т.н. Лично за мен постоянството и качественото обслужване на всеки един клиент трябва да са приоритет за всеки мениджър на онлайн магазин.
Какви умения и знания се изискват за управлението на един електронен търговски портал?
Изисква се нормална компютърна грамотност и желание за придобиване на нови знания. Би било добре, ако имате познания по маркетинг, онлайн реклама, SEO (оптимизация за търсачки). Електронната търговия е малко по-сложна по отношение на това, че клиентът няма пряк достъп до продукта, който му предлагате, което означава, че ще трябва да се постараете да му го представите по начин, който да го накара да поръча от вас. Успешните мениджъри във „физическия“ бизнес и в електронния такъв, не се различават почти по нищо. В много случаи мениджъри от едната сфера минават в другата и обратно, или един и същ човек управлява и двата канала. Напоследък в световен мащаб се налагат omni-channel стратегиите, чрез които компаниите се опитват да предоставят максимално близко усещане на клиента, без значение дали той пазарува във физически магазин, през компютъра си, таблета или телефона си. Това кара най-големите електронни магазини да отварят физически обекти, а физическите да инвестират в електронни. В крайна сметка всичко се обединява с една цел – по-добро обслужване на клиента.