Кризата ни научи да полагаме двойно повече усилия, да бъдем по-гъвкави, да се стремим да даваме допълнителна стойност на продуктите, коментира Алена Георгиева, регионален директор на Whirlpool Corporation за Гърция, България и Адриатика в интервю за b2b Media.
След поредица регионални позиции и 2 години като регионален директор на Indesit Company за Южна Европа (регионът обхваща България, Хърватска, Сърбия, Черна Гора, Босна и Херцеговина, Македония, Косово, Гърция, Кипър и Албания), Алена Георгиева поема поста регионален директор на Whirlpool Corporation за Гърция, България и Адриатика, което освен гореизброените държави включва и Словения.
Алена Георгиева започва кариерата си в Офиса на Европейската общност в Атина. Работи за Opel General Motors България, следвано от осем години в "Бритиш Американ Табако", от които три години в регионалната централа за Централна и Източна Европа в Будапеща като Регионален Мениджър по Развитието. Завършила е "Международни Бизнес Отношения" в УНСС, има и диплома от Delaware University, специалност "Маркетинг и Мениджмънт" и магистърска степен от Софийския Университет "Климент Охридски", специалност "Английска филология". Владее английски, италиански, френски, руски, сръбски, хърватски и гръцки. Ползва испански.
Г-жо Георгиева отскоро поехте поста регионален директор на Whirlpool Corporation за Гърция, България, Словения и Адриатика. Какви са близкосрочните цели и стратегии на компанията в региона?
След придобиването на Indesit Company, обединената компания Whirlpool EMEA се превръща в пазарен лидер в Европа – най-големият пазар за едра бяла домакинска техника в света. В същото време Whirlpool е световен лидер в сектора, лидер в Северна и Южна Америка, Африка и номер едно сред западните компании в Далечния Изток. Предизвикателствата са многобройни, започвайки от сложните процеси по интеграция на двете фирми, определянето на най-подходящото портфолио от марки за съответните пазари, постигане на синергия в производството и дистрибуцията. Нашата основна цел, разбира се, е да надградим това, което през годините двете структури успяха да постигнат самостоятелно. Разработваме стратегия за развитието на бизнеса в региона и осъществяването на плановете за всеки пазар или група пазари според тяхната специфика. В България, например, обединеният пазарен дял на двете компании надхвърля 30%, докато на други развиващи пазари в региона Адриатика тепърва предстои консолидиране.
Компанията е с богато портфолио. Иновациите ли са ключови за успеха в технологичния бизнес?
Бизнесът с електродомакински уреди е много динамичен и разностранен. В действителност става въпрос за продукти, които присъстват във всеки дом, облекчават бита и се превръщат в основен наш съюзник в днешния динамичен свят за извоюване на повече свободно време, което да посветим на най-близките си.
Устойчивото развитие е в основата на визията за бъдещо развитие на Whirlpool. Нашата цел е да прилагаме последните технологии и иновации, които да са фокусирани върху нуждите на нашите клиенти и да покриват най-високи стандарти. Наричаме ги „човешки иновации”, защото произлизат от разнообразието на културите, опита и вярванията, за които сме горди да се грижим в нашата компания.
Какви ще бъдат тенденциите според Вас в следващите 5 години във вашия бранш? Какво търси потребителят и пазарът?
Поведението на потребителите се е променило значително през последните години, и то само в положителна насока. Забелязваме, че клиентите са станали е много по-информирани и по-взискателни. Отминаха времената на импулсивните покупки в сферата на бялата техника – предварително детайлно се проучват основните характеристики на уредите, съотношението цена-качество. Много съществена стъпка напред е, че се обръща все по-голямо внимание на уредите с висок енергиен клас, ниска консумация на вода, с кратки програми, екофункции. Кризата ни научи да полагаме двойно повече усилия, да бъдем по-гъвкави, да се стремим да даваме допълнителна стойност на продуктите, като следпродажбено обслужване, гаранционен срок и съпътстващи услуги. Ние работим точно в тези посоки: устойчивото развитие, фокусирано върху създаването на по-ефективни продукти и внедряване на технологии за пестене употребата на природни ресурси.
Whirlpool празнува над 100 годишна история, като над 100 000 души работят за компанията. Успехите вървят успоредно с отговорностите. Как се грижи компанията за своите служители? Какви са приоритетните социално – отговорни проекти?
Whirlpool притежава изключително висока отговорност, както към развитието на служителите си, така и към обществото във всички пазари, на които присъства. Фондацията „Whirlpool”, създадена преди повече от половин век от двама от основателите на компанията, Луис и Фредерик Ъптън, продължава да осигурява финансиране и организационна поддръжка на голям брой благотворителни организации и каузи. Самите служители на компанията имат собствена организация за доброволчески труд, като само за 2014 година са осигурили над 317 000 часа доброволен труд.
Образованите, предприемчиви и нахъсани млади хора са двигател за успех на всяка компания. Какво бихте откроили, като основен проблем в България, което спъва подобни успели младежи и растежа на бизнеса.
Девалвацията на ценности, а оттам и липсата на отговорност – отговорност към себе си, към семейството си, към обществото… Без образование, разбира се, не може – то е изключително важно, но не е достатъчно. Ако човек има ценности и мотивация, ще намери начин да получи знания. А и сега светът е отворен, има хиляди начини да обиколиш, да видиш, да се обогатиш. Със сигурност трябва да знаеш как работят процесите, за да можеш да ги управляваш. Смятам, че основният университет е практиката – това са организациите или компаниите, в които работиш и опитът, който ще получиш. Защото базата е теоретична и е много важно надграждането, което да се случва непрекъснато, всеки ден. Важно е всеки човек да има конкретни приоритети за своето развитие и да ги следва, независимо от обстоятелствата. Младите хора трябва да вярват в себе си и тогава няма да има непостижими цели.
В личен план определяте ли се като амбициозен и успял човек?
Обичам предизвикателствата и това със сигурност ми помага да вървя напред. Успехът обаче не е самоцел, а краят на един път, пълен с позитивни и негативни моменти. Трябва да призная, че много повече поуки и решения съм извличала от грешките си, отколкото от ситуациите, които са се развивали изцяло благоприятно. Скоро имах повод да се сетя отново за един от постулатите на Далай Лама: „Припомнете си какъв късметлия сте, защото не сте получили това, което сте искали“. Много мъдрост има в тази мисъл, защото и в бизнеса търпението се възнаграждава, пък и нещата никога не са еднозначни. Успешната реализацията на проектите ми, малки и големи, лични и служебни, ме изпълва с удовлетворение и ме вдъхновява!