Всяко едно действие, което дадена фирма предприема предизвиква повече от една обратна позитивна реакция, ето защо и компаниите са като цяло склонни да ивестират в подобряване на корпоративното управление и социалната отговорност, коментира Иван Такев, изпълнителен директор на БФБ в интервю за b2b Media.
Приоритетно личните финанси се държат в банките и по-рядко се инвестират на капиталовите пазари – какви съвети имате, за да се промени това? Откъде трябва да започне промяната? Как да се почустват хората по-сигурни да инвестират?
Често реферирам към проблемите в образованието, които като цяло дават дългосрочно отражение върху целия икономически живот в България и това е просто една от иманациите, които наблюдаваме. Наистина в банките населението държи парични средства под формата на депозити на стоност над 50 на 100 от БВП на страната, не казваме, че те не трябва да бъдат там, но пропорцията е много по-различна спрямо другите европейски пазари. За Българите като цяло, незнанието точно как да управляват парите си ги е превърнало в консервативни инвеститори. Няма лесен път наобратно, но считаме, че най-доброто нещо, което може да направи един човек за своите собствени пари, е да знае как да ги управлява и какви са възможностите за управлението им и какво би следвало от всяко негово действие.
Наблюдава ли се раздвижване на пазарите, което ще бъде показател за следкризисен период? Забелязват ли се показатели за излизането на България от кризата?
Технически кризата в България приключи след като приключи и спада в БВП, но това не означава, че сме се върнали към нивата на растеж от преди 2007 година, а всички биха искали да видят нещо подобно, и респективно, икономическият ръст, който се очаква за тази година, не е кой знае колко силен, така че не може да се говори за цялостно преодоляване на кризата поне в България, распективно това бива отразено и от пазарите като цяло, ниска активност и равни пазарни движения за доста дълъг перод от време вече в България.
Все повече големи предприятия инвестират в корпоративна социална отговорност и опазване на околната среда – нещо, което се превръща в глобална тенденция за успешно управление. Според вас ще стане ли стандарт това за всяка една фирма?
Всъщност корпоративната социална отговорност и корпоративното управление са неща, които на практика имат голямо отражение върху бизнесите поне на компаниите във Западна Европа. Всяко едно действие, което дадена фирма предприема предизвиква повече от една обратна позитивна реакция, ето защо и компаниите са като цяло склонни да ивестират в подобряване на корпоративното управление и социалната отговорност спрямо служителите и останалата част от бизнес партньорите си. Според мен това ще продължи да се развива и в България, но не с темповете, които са в Западна Европа. Пазарът тук винаги е бил подчинен не толкова на социалния елемент, а по-скоро директно на финансовия резултат в определяне на действията си, тоест дори и да приемаме и разбираме принципите, залегнали зад корпоративната социална отговорност и корпоративното управление, винаги сме склонни да забравим за тях, когато финансовият резултат излезе налице, тоест правим компромис на едното спрямо другото.