Днес ще ви запознаем с Момчил Кюркчиев, главен продуктов директор и съосновател на Leanplum, бързо развиваща се компания с основен технологичен хъб в София, седалище в Сан Франциско и офиси в Ню Йорк, Амстердам и Сингапур.
Родом е от Русе и преди време записва тройна специалност в областта на математиката, компютърните и изчислителните науки в Съединените Щати. Завършва магистърската си степен по Софтуерно инженерство и управление от университета Карнеги Мелън. Скоро след това, се присъединява към екипа на Google като водещ инженер.
През 2012 г. напуска Google заедно с колегата си Андрю Фърст и заедно стартират Leanplum, водени от идеята да предоставят възможност за създаване на по-дългосрочни, стабилни и ефективни взаимоотношения между маркетинг специалисти и потребители на мобилни устройства.
Момчил ще е лектор на Тук-Там Кошер, вдъхновяващо събитие за професионални възможности, който ще се проведе на 17-ти септември в Интер Експо Център и онлайн. Елате да се запознаете с него!
1. Как възниква идеята за Leanplum?
Leanplum стартира през 2012-та година, когато заедно с Андрю Фърст, мой приятел и колега в Google, решихме да напуснем технологичния лидер и да създадем своя собствена компания. Обединихме се около инженерния си опит в A/B testing и разработихме идея за сравнително непопулярната по това време мобилна сфера. Години по-късно мобилният телефон е най-личният предмет, който всеки от нас притежава, а мобилната индустрия се равнява на милиарди долари.
Връщайки се още по-назад във времето, идеята за Leanplum до голяма степен е вдъхновена и от детството ми в Русе. Майка ми държеше малък гаражен магазин за дрехи и това ми даде възможност да наблюдавам от първо лице силата на личния подход в маркетинга и вниманието към индивидуалните нужди на всеки клиент. Чрез Leanplum пресъздаваме този маркетинг на директни, лични взаимоотношения и адресираме една от най-основните човешки потребности в мащаб от милиони потребители по цял свят. Можем да споделим, че ⅓ от всички мобилни устройства в света имат инсталирани мобилни приложения, които използват Leanplum.
2. Какви са трудностите по пътя на стартирането на компания от нулата?
Някои от най-големите трудности често са липсата на достъп до ресурси, предизвикателството да намериш правилните хора, с които да изградиш екип, това да привлечеш първите инвеститори и клиенти, и други. Шансовете за една стартираща компания да успее са много малки предвид това, че почти всичко е против теб в самото начало. Но именно в това се крие и удовлетворението да създадеш нещо ново и да се бориш с решаването на интересни проблеми.
Животът на предприемача е съвкупност от много highs and lows - моменти, в които се чувстваш на върха на света или си здраво стъпил на земята. През подобни моменти преминаваме в Leanplum постоянно, но това, което най-много ми харесва в компанията е, че независимо с какви предизвикателства се сблъскваме, всяка година мотивацията ни да постигаме повече се увеличава.
Щастлив съм, че осем години след създаването си, Leanplum продължава да се разраства в офиси на три континента, а визията ни за трансформиране на бъдещето на маркетинга и ангажираността на потребителите има подкрепата на някои от най-известните инвестиционни фондове в България и Силициевата долина, сред които: LAUNCHub Ventures, Canaan Partners, Kleiner Perkins, Norwest Venture Partners и Shasta Ventures.
3. Кои са 3 нещата, които правят стартирането на нова компания успешно?
Различни са факторите, допринесли през годините за успеха на Leanplum. От решението ни да напуснем удобството и сигурността, която Google дава на своите служители, през намирането на подходящ пазар и добър “market fit”, до разработването на иновативен продукт на световно ниво.
Определено сме научили много от различните етапи на компанията, но най-ценният урок е умението да изграждаш правилния екип и да развиваш култура базирана на ценности, в които истински вярваш. Изключително трудно е, особено в началото, да не позволиш компромиси по отношение на екипа и културата, но с течение на времето се оказва жизнено важно за успеха и морала на всяка компания.
Ако разгледаме въпроса от гледна точка на индивидуални качества, според мен е изключително важно човек да бъде открит, честен и отворен за света и новите възможности. Също така е важно да се научиш да разчиташ на себе си, да си оправен и (в най-позитивния възможен смисъл) агресивен - да си готов да се докажеш. Успехът не е еднократно действие и зависи изцяло от това доколко си готов да откликнеш на дадена възможност. С колкото повече възможности се обгради човек, толкова повече би могъл да постигне с отдаденост и труд.
4. Какви са трудностите при израстването на една компания?
Растежът, естествено, носи със себе си редица организационни, продуктови и бизнес предизвикателства. Факторите, които можем да посочим като предизвикателства пред растежа на компания като Leanplum са: недостигът на силно специализирани софтуерни и продуктови кадри, технологичните новости в работата с големи масиви от данни, GDPR и засиленият обществен интерес към контрол на личните данни. Всяко едно от тези предизвикателства, обаче, носи със себе си редица възможности за иновации и подобрения, които в комбинация с изградената силна вътрешна култура, предприемаческият начин на мислене и страстта към решаването на различни проблеми ни помагат да бъдем успешни.
5. Кои са катализаторите и мотиваторите на това, „да напуснеш удобната си работа ида стартираш собствен проект“?
5. Кои са катализаторите и мотиваторите на това, „да напуснеш удобната си работа ида стартираш собствен проект“?
Един от най-големите уроци, които научих в Google бе, че за мен е изключително важно трудът, който полагам да бъде важен за компанията. Проектът, по който работех там, даваше резултати, но с времето осъзнах, че Google ще продължи да се справя добре с или без мен. Все пак за Google бях служител номер 20 450, докато в Leanplum можех да стартирам нещо от самото начало и да виждам директния принос от това, което правя.
Друг ценен урок, който научаваш в комания с мащабите на Google e това, че растежът неимоверно води до имплементирането на мнoгoбpoйни нивa нa комуникация и процеси, които често затрудняват взаимоотношенията между служителите и създават чувство на изолираност.
Точно заради това, от ден първи с Андрю целенасочено инвестираме и стимулираме създаването на дълготрайни и смислени взаимоотношения в Leanplum. Индивидуалният успех на всеки в екипа има директно отражение върху организационната култура, бизнес резултатите и цялостната работна среда.
6. Защо избра България за локация за основния технологичен хъб?
Както обичам да се “шегувам”, отварянето на офис в България още в първите години на компанията бе изключително важно, защото ми дава допълнителна причина да се връщам в родината.
Моя лична мисия и мечта е чрез Leanplum не само да създаваме нови работни места, а също да бъдем пример за други хора, които искат да стартират компании в България. Екипът на Leanplum в България е пример за специалисти от Google, Facebook, Dropbox и други големи технологични компании, които са припознали възможностите за лично и професионално развитие в страната и са направили своя избор да допринасят за развитието на общността.
Освен това смело можем да кажем, че Leanplum не е само компания с български корени. Leanplum е българска компания. В началото, когато все още инвеститорите от Силициевата долина гледаха с недоверие към нас, предприемчиви и успешни българи инвестираха в идеята и ни дадоха възможност да докажем кои бихме могли да бъдем. Офисът ни в София е стратегически инженерен и продуктов хъб, в който исторически са се развивали и продължават да се създават някои от най-основните компоненти на продукта.
7. Какви са предимствата и недостатъците на това да основеш стартъп в България?
Предизвикателствата на българската реалност не са малко. Всички виждаме какво се случва в момента на политическата, икономическа и законодателна сцена в България. В същото време, обаче, не мога да не отбележа и огромния напредък, който сме извървели като общност. Все повече се говори и инвестира в предприемаческата екосистема в страната и това ме радва!
Силно вярвам, че страната ни има всички предпоставки за развитие на иновации и продукти на световно ниво! Създаването и привличането на повече продуктови компании, които не просто поддържат определени продуктови сегменти, а изграждат самостоятелни, напълно функционални екипи и продукти е важен фактор, който ще превърне България в страна на иновациите. Страна, в която се създават и развиват стратегически важни продукти както за европейските, така и за световните пазари.