Вярвам, че най-ефективните комуникации на работното място са лично между хората, споделя Лиам Фитцпатрик пред b2b Media.
Лиам Фитцпатрик е консултант с над 25 години опит в сферата на вътрешните комуникации и промяната. Специалист в комуникирането на организационни промени, комуникация със служители при въвеждане на нови стандарти за сигурност, въвеждане на международни отличия за служители. Работил е в различни сектори - корабна индустрия, енергетика, фармацевтичен бранш, производство и др. Той е съавтор на книгата Internal Communications; a manual for practitioners, публикувана от Kogan Page.
Създател е на международно признатата поредица от тренинги, посветени на вътрешни комуникации Black Belt. От 2009 до 2012 г. e директор на звеното за вътрешни комуникации на Bell Pottinger (най-добрата PR консултантска компания във Великобритания за последните 4 г. според изданието PR Week). За тях списва и блог посветен на вътрeшните комуникации – It’s Not Rocket Science. Бил е гост лектор в Imperial College и е водил обучения за фирми като Ericsson, Norwich Union, Cisco, Министерството на международното развитие на Великобритания. Лиам е съавтор на т.нар. модел на професионалните умения на вътрешните комуникатори и автор в Gower Handbook of Internal Communications. Член и акредитиран преподавател на the Chartered Institute of Public Relations.
Вие имате 25 години опит в сферата на вътрешните комуникации. През това време, какво се е променило във вътрешните комуникации? Какви са наблюденията Ви за промените в този период? През какви етапи на развитие са преминали вътрешните комуникации?
Светът се е променил драстично през тези 25 години и лидерите на всякакво ниво в бизнеса и в публичния сектор вече приемат, че комуникациите са изключително важни за техния успех. Хората разбират, че служителите се нуждаят не от повече, а просто от ясни задачи и гарантирани заплати, за да бъдат възможно най-продуктивни. Затова мисля, че очакванията от страна на управителите и лидерите към техните вътрешни комуникатори са се повишили драстично.
Как виждате бъдещето на вътрешните комуникации? Ще играят ли по-голяма роля новите технологии в процеса?
Мисля, че най-голямата промяна, която ще забележим ще е сред видовете хора, които виждат вътрешните комуникации като важна част от тяхната кариера. Преди, този отдел беше мястото, на което изпращаш безобидните, но харесвани от всички глупаци, които се нуждаят от работа (аз точно така започнах). Сега имаме хора с висока квалификация, които забелязват, че наистна са способни да окажат въздействие върху тяхната организация като работят с вътрешни комуникации.
Не съм фанатичен поддръжник на новите технологии като част от вътрешните комуникации – може би нещо иновативно ще се появи от социалните мрежи, но аз все още съм в очакване да го видя. Това е защото вярвам, че най-силните (ефективни) комуникации на работното място са лично между хората. Ще мине много време преди технологиите да изместят разговора лице в лице.
Къде са развити по-добре комуникациите, в малкия и среден бизнес или в големите предприятия?
Не мисля, че размерът е от значение! Там, където добрата комуникация се случва, има ясно изразени съобщения, мениджъри, които превеждат тези съобщения в термини, които обикновените служители разбират и лидери, които знаят, какво техните служители мислят. Това е постижимо в големите организации, а много малки предприятия не успяват.
Кое е най-голямото предизвикателство за вътрешния комуникатор?
Всеки, които работи с комуникации има една приоритетна задача – да разбере организацията и аудиторията, пред която трябва да говори и да действа като мост между тях. Ако успее да направи това, то всичко друго ще си дойде на мястото. Мениджърът „Вътрешни комуникации“ се очаква да има повече информация за организацията, отколкото самите управители и собственици. Той трябва да е способен да ви каже, какво си говорят хората в организацията и да разбира бизнес плана достатъчно добре, за да съветва директорите, по какъв начин може техният персонал да бъде мотивиран от него!
Кое е най-важното качество, което един вътрешен комуникатор трябва да притежава?
Най-важното е да разбира и да слуша своята аудитория. Ако не разбирате хората, с които разговаряте, как очаквате да изразите своето съобщение по начин, по който да Ви разберат? И ако не слушате внимателно, как ще водите разговор с тях?
Колко бързо могат да бъдат развити вътрешните комуникации в една организация ?
Започнете с няколко въпроса – без значение от размера на вашата организация:
За да се изпълни вашият план, вашата стратегия имате нужда вашите служители да направят какво?
За да направят това, което е нужно, какво трябва да им кажете? Кое е вашето основно съобщение?
… И от това, какво знаем за нашите служители, как можем да привлечем техния интерес?
Най-простото нещо е да се убедите, че управителите и мениджърите знаят, че от тях се очаква да проведат разговори със своите служители. Ако те не демонстрират подкрепа за вашите комуникационни усилия, всичко ще е загуба на време.