Аз лично подкрепям българския туризъм, тъй като България предлага отлични условия за почивка и отдих, коментира изпълнителният директор на Агенцията за инвестиции в интервю за b2b Media.
Той е юрист, специализирал в сферата на сливанията и придобиванията, както и в областта на инвестициите. Професионалният му път преминава през големите международни консултантски компании, сред които и българските подразделения на някои от четирите най-големи одиторски фирми в света.
Магистър по право от СУ „Св. Климент Охридски“. Стамен Янев е специализирал европейско и английско право в ASSER College Europe в Холандия, University of Cambridge, University College в Лондон, European University Institute във Флоренция. Г-н Янев е член на Софийската адвокатска колегия и главен асистент в Института за държавата и правото при БАН, секция по публично-правни науки.
Може ли да коментирате инвестициите в България към момента и колко близо са те до равнищата преди кризата през 2009 г.?
Относно равнищата от 2009 г., по предварителни данни Преките инвестиции в страната за януари – юни 2015 г., отчетени съгласно принципа на първоначалната посока на инвестицията, възлизат на 799.6 млн. евро, докато тези за януари – юни 2009 г. възлизат на 1.563 млрд. евро. на 2014 г. Това показва, че равнището е наполовина на това отпреди началото на кризата, но определено има значително раздвижване на инвестициите тази година в сравнение с миналата. Само за първото тримесечие на 2015 г. България отбелязва ръст 3,5 пъти по–висок, отколкото за първото тримесечие на миналата.
Коментира се в публичното пространство, че покрай дестабилизацията на някои от съседните страни на България, може да се очаква инвеститорите да се насочат към България, където средата е по–благоприятна? Споделяте ли това мнение или виждате рискове за България от тази ситуация?
При настоящата геополитическа и икономическа ситуация около нас, България се отличава с изключително добра за чуждестранни инвестиции бизнес-среда. До голяма степен и интересът на чуждестранните инвеститори към нас се увеличава прогресивно. Забелязваме конкретни бизнеси и предприемачи да преориентират интереса си от Гърция към България и можем да говорим за лека тенденция в тази посока. Същевременно Българската агенция за инвестиции работи активно за допълнително разширяване на съвместните проекти с нашите регионални партньори и съседи, на Балканите и в Югоизточна Европа. В улесняване на привличането на инвеститори помагат и въведения 0% корпоративен данък за инвестиции в райони с висока безработица, 10-процентния плосък данък върху доходите на фирмите и фиксирания на 20 % ДДС. Тази комбинация създава много добра основа за допълнително привличане на външни капитали в страната, а също така улеснява и родните предприемачи. Все още има много неразработени сектори, които са с потенциал за привличане на инвестиции.
Кажете ни Вие лично „инвестирахте“ ли в българския туризъм тази година или пренасочихте средствата си към чуждестранните туроператори?
Туризмът е структуроопределяща индустрия за българската икономика и ролята на държавата за неговото развитие е ключова. Отрасълът формира 13.6% от БВП на страната ни, а ако се изчислят също стоките и услугите от други отрасли, които се реализират чрез туризма или имат отношение към него, този дял би бил много по-висок. Аз лично подкрепям българския туризъм, тъй като България предлага отлични условия за почивка и отдих, и секторът има големи възможности. Обожавам Българските планини и планирам през септември да почивам в някое от тези прекрасни места. Като запален скиор, смятам че България предлага прекрасни условия за ски туризъм, от които трябва да се възползваме.
Според Вас, какво представлява най–голяма пречка за повишаването на инвестициите у нас? Квалификацията на персонала, бюрократичните регламенти или политическата обстановка са най–силните спънки?
В последните две години имаше инвеститорски интерес към България, но голям част не можаха да се реализират. Основният фактор е нестабилната политическа обстановка - в последните 2 години имахме 6 правителства. Това не създава предвидимост по отношение на бизнеса. Нашето добро географско разположение понякога не работи в наша полза. Има конфликти в Близкия изток, Украйна е доста нестабилна, ограниченията, наложени от ЕС спрямо Русия също влияят на инвеститорите. Наши конкуренти за инвеститорския интерес са Румъния, Сърбия и Гърция. За да привлечем инвеститорите към България са ни нужни повече стимули и нови идеи, които мисля, че ще разпишем в една бъдеща стратегия за привличане на инвестициите, планувана да бъде направена до края на годината. Имаме добри кадри и се стремим максимално да присъстваме в заобикалящия ни дигитален и глобален свят.
Как бихте коментирали предприемаческия дух на българина. Бива ли той задушен от обстоятелствата в България или е налице обратната ситуация, в която обстоятелствата са благоприятни, а инициативността на българина е слаба?
Българската икономика се вдига и върви нагоре, благодарение най-вече на експортно ориентираните производства, но е факт и че българинът подхожда предпазливо към влагане на директни средствата в страната и нашите съседи. Това, разбира се, е обяснимо и с трусовете в банковия, и финансовия сектор преди година. Въпреки това аз смятам българина за традиционно практичен и иновативен. Що се отнася до инвестиционната среда в България и условията за бизнес, БАИ работи активно именно върху разработването на конкретни предложения, които да създадат допълнителна сигурност и облекчения за предприемачите.
Май месец 2015 г. се състоя кръгла маса между представители на агенции за насърчаване на инвестиции и големия бизнес в България. Какво бе обсъдено по време на дискусията и бяха ли установени нови практики, които могат да се приложат в България?
В дискусиите взеха участие представители на чужди инвеститори в България и директори на агенции за насърчаване на инвестиции от региона. Водещите теми бяха намаляването на административната тежест, подсилването на Брандирането на страната като атрактивна инвестиционна дестинация и ускоряване на регионалното икономическо сътрудничество. Акцент в разговорите беше поставен и върху малките и средните предприятия, които имат нужда от подкрепа при намирането на пазари и достъпа до финансиране. Българската агенция за инвестиции е съсредоточила усилията си върху намаляване на административните процедури, за да могат чуждестранните инвеститори максимално бързо и ефективно да реализират проектите си.