Разговорите са част 2 от Лидерската дискусия по време на Технологичния форум Sharks in IT, организиран от b2b Media с участието на Топ мениджъри от IT сектора. В дебатите участват изпълнителните директори на Hewlett Packard Enterprisе, VMware, BULPROS, Oracle, Konica Minolta, Upnetix и Microsoft.
Сред изтъкнатите от мениджърите предизвикателства са овладяването на големия растеж на компаниите, бурното дигитализиране на бизнеса, което се случва на различни скорости, навлизането на нови технологии и разработването на иновации.
Радослав Гайдарски Upnetix: Нека да влезем в по-голяма конкретика за предизвикателствата в компаниите от сектора, защото пред всеки един представител тук (VMware, Hewlett Packard, Microsoft, Konica Minolta, Oracle), въпреки че са технологични лидери, стоят и предизвикателства.
Веселин Арнаудов VMware: Компаниите от startup сектора или consumer and electronics биха споделили малко по-различни теми, но за VMware мога да кажа, че последните 2 години бяха доста турболентни. Станахме част от семейството на Dell Technologies, а това беше сложен проблем за компанията точно как ще уеднаквим визията. Имаме клиенти във всички сектори и как точно ще успеем заедно да добавим някаква стойност за тях. Специално възможностите за VMware са свързани с това, че можем ад помогнем с дигиталната трансформация при клиентите ни. Но тя е на различна скорост. Някои все още са в дейта център, но пък всички гледат към облачните възможности, не са сигурни колко точно бързо искат да стигнат до там, не са сигурни каква част от системата искат да отиде там, дали ще е цялата, дали ще е част. Как точно ще изглежда тази свързаност. Не са сигурни в своята собствена роля. Истината е ,че не е нужно да имаме отговор на всички въпроси на клиентите, а по-скоро да ги измисляме заедно. Това е и трудно, и предизвикателно.
Ираван Хира, Hewlett Packard Enterprise: Както е известно при нас има сериозни промени – вече сме две компании Hewlett Packard Enterprise и новата компания Hewlett Packard Inc - от една страна и двете сме в технологичния сектор, обаче избрахме различен подход. Всъщност НР започна преди 78 години като startup компания в малко градче, в една дървена къща и най-обикновен гараж - такива, каквито имаме в нашите дворове. Това е първият офис на HP. След което през тези 70 години, компанията стана 130 милиардна, една от най-големите от гледна точка на оборот. 330 000 служители, а в България прескочихме бариерата от 6 000 служители. В този момент, бидейки най-голямата компания по обороти и хора, и клиентска база - само за информация ви казвам, че над 1 милиард хора по света ползват наши продукти, и в един момент една такава компания би си казала: „оттук нататак вече граници няма“. Оказа се, че това е най-голямото предизвикателство. Това, което се получи точно след появяването на тези нови явления в бизнеса – startup компаниите - едни гъвкави малки компании, които обаче се оказаха огромно предизвикателство пред нас. Видя се, че един огромен кораб, какъвто беше нашата компания, не може да завива лесно, не може да променя курса. Преживяхме няколко години със спад по отношение удовлетвореността на клиентите, спад на продажбите, на всички тези неща. Ние решихме да предприемем нещо иновативно в IT сектора - вместо да се уголемяваме, да се раздробим и да се фокусираме. Така че процесът вече е на ход. През септември корпорацията НР вече ще има 4 дружества в България, като 3 от тях са факт и тепърва следва да открием още едно софтуерно дружество. Така че като се разделим на 4 компании, които работят самостоятелно, да можем да имаме по-специфичен фокус. Идеята е наистина да бъдем максимално гъвкави, пъргави и наистина да можем да слушаме какво искат клиентите. Да може не само да ги слушаме, а да реагираме на тяхната визия. От една компания, която беше гигант и прояваваше малко арогантно поведение, сега вървим към компания, която търси предимно партньорство и създаване на една еко система. Така че ще видим колко успешен е вариантът да си малък и по-гъвкав или е по-добре да се върнем пак към варианта да ставаш все по-голям и по-голям.
Калин Димчев, Microsoft: Microsoft продължава да е гигант с близо 90 милиарда годишни приходи. Ползвателите на нашите решения са в най-широк спектър: корпорации, бизнес, малки и средни предприятия. Също така и от държавния сектор. Това, което се появи като предизвикателство на местния пазар е в рамките на дигиталната информация, на иновациите и непрекъснатите новости. Всеки месец, всяка година, както ние, така и екипите ни, а и нашите клиенти, които искат да са на гребена на вълната и да участват в това което става на пазара – търсят иновациите. Това е едно общо усилие, което изисква много време, работа, разговори, събития на които ние комуникираме новостите си, за да могат нашите клиенти да направят правилния избор, да подобрят своята работа и да използват точните продукти. Върху това се фокусираме. Един пример: Microsoft наскоро финансира проучване с цел да се изследват компании, които имат иновативни технологии и се чувстват доста зрели в определени технически области. И да се сравнят с други, които не са толкова зрели в определена технологична среда. Оказа се, че първо приходите на технологично иновативните компании са с 5-10 процента по-големи, а също така и брутната печалба е с 18 процента по-голяма спрямо тези, които са технологично зрели, но не работят върху иновациите. И така обощихме, че по-добри финансови показатели имат, тези които са инвестирали в повече иновативни технологии. Ето това е добра перспектива.
Елена Дречева, Konica Minolta: За Konica Minolta предизвикателствата бяха преди 5 години да обединим различните си специализирани направления, защото в нашето портфолио това е бизнес решение. Имаме медицинска техника и решения в тази област, също и измервателни уреди, които намират приложения в производството. Произвеждаме материали за други производители, навсякъде където Коника Минолта оперира, има собствено дружество, каквото сме и ние в България. Понякога се случва така: едно предприятие отговаря за медицинска техника, другото за бизнес решенията, така че преди 2 години протече процес на обединение в Konica Minolta. Следващият процес на трансформация беше да се доближим малко повече до клиентите ни и затова беше създадена вътрешна организация, която се нарича Business Innovation Center. Целта й беше да изследва от какво клиентите ни имат нужда и какви да бъдат новите продукти, които компанията ни да развива. Тази организация съществува от 2 години и прибавя във портфолиото ни много нови продукти, които обикновено хората не биха свързали с Konica Minolta и това са продукти с добавена реалност, виртуална реалност, анализи и т.н.. А също така през март тази година имаме един нов продукт, които не е само наш, а е съвместно с колеги от Microsoft и НР. Самите компаниите трудно биха могли да създадат нещо революционно и затова тенденцията е да се кооперират. Това са предизвикателствата пред глобалната компания Konica Minolta, като нашите предизвикателства тук са малко по-леки. Ние често се опитваме да направим по-достъпни новите технологии и по този начин да улесним работата ни.
Ивайло Славов, Булпрос: Кооперирането между компаниите е бъдещето в бизнес индустрията. Konica Minolta има опит в тази посока и ние, ако заедно с тях обединим нашите усилия, ако вашият инженеринг се обедини с нашия, се получава решение, което може да стигне много бързо до пазара, така че това са супер добри примери. Така по-лесно можем да разберем нуждите на клиента, на различните индустрии.
Георги Александров, Oracle: Нямам одобрението да говоря от името на Oracle глобално, но мога да изразя моята гледна точка от позицията, която заемам и ролята, която изпълнявам. Имам определени виждания в три направления: дигиталната трансформация, cloud и високата добавена стойност. Предизвикателствата от моя гледна точка са: първо – компанията, за която аз работя вече 9 години, е в постоянна трансформация. Постоянно всяка нова финансова година промените са минимум 30 процента. И въпреки това ние ще трябва да постигаме по-добри резултати спрямо предната година, така че от тази гледна точка трансформацията не ни плаши. Ние знаем как се прави промяна, защото я преживяваме всяка година.
От друга гледна точка, промяната която се случва на пазара, е революционна. Говоря за дигиталната трансформация и този уклон към cloud-а. Те предполагат промяна на подхода и манталитета на хората, които работят в компанията, защото до момента като говорим за IT – разговорите се водеха между хора на едно и също ниво на познания и всичко беше ясно. В новата реалност, ние като IT компании трябва да говорим на един език с бизнеса, който изисква един друг речник, една друга нагласа, една друга подготовка на хората, които го правят. И това всъщност е голямо предизвикателство - да се смени подхода, нагласата, готовността и съответно не само да реагираш на дигиталната трансформация, а да я водиш, да дадеш на твоите клиенти най-доброто, с което разполагаш, за да могат те да бъдат по-успешни в бизнеса си.
Всъщност дигиталната трансформация си е един подход за постигане на по-добри бизнес резултати. Съответно разликата е в скоростта, с която се постига. Преди пак използвахме IT за по-добри бизнес резултати и отнемаше малко повече време. А сега вместо за 3 години, същото може да стане за 3 месеца. Възможността ние да
реагираме и да водим е голямото предизвикателство.
Второто нещо е да преведем на клиентите и партньорите ни каква е ползата за тях от това, което всеки от нас има да им предложи, а това означава адекватно лидерство, мениджмънт, това означава идеи и изпълнение. Не се чувствам като някой, който работи за IT компания, защото IT-ито е инструмент, който даваме на нашите клиенти, за да могат те да имат максимална добавена стойност от него и съответно да минат на следващото ниво.