Независимо дали се опитвате да намерите удивителна идея за бизнес от дома или търсите нови идеи как да увеличите приходите от настоящия си бизнес, брейнстормингът е отличен начин да произведете идеи.
В бизнеса брейнстормингът най-често се провежда в група, но дори и като самостоятелен играч можете да използвате техниките за брейнсторминг и да генерирате чудесни идеи.
Освен че помага в достигането до идеи, които иначе е нямало да бъдат взети предвид, брейнстормингът помага за по-доброто разбиране на трудностите на бизнеса и области, за които трябва да се отдели повече време и работа.
Следват 7 брейнсторминг техники, които можете да проведете и сами и които ще ви помогнат да отворите ума си за нови идеи и стратегии. Можете да използваш една, няколко или всички техники. В допълнение ще намерите някои правила за увеличаване на успеха на брейнсторминга, както и други полезни инструменти.
Брейнсторминг техники:
Започнете с въпрос
Лесен начин за генериране на нови идеи е търсенето на отговор на някакъв въпрос. Ако искате да започнете бизнес от дома, добър въпрос би бил кои бизнеси ще ви помогнат да постигнете целите си. Ако искате да пътувате по света, трябва да се запитате: „Кой бизнес, който мога да ръководя от вкъщи, е достатъчно гъвкав и „преносим“, за да пътувам?“ Ако търсите как да привлечете повече клиенти и потребители, добри въпроси са „Кое е това нещо, което моите клиенти и потребители искат най-много?“ или „Къде отиват клиентите ми, за да получат помощ за това, което аз им предлагам?“
Използвайте мисловна карта
Мисловната карта (mind map) е била използвана от мнозина велики мислители, включително Леонардо да Винчи, а през 20 век е популяризирана от Тони Бюзан. Тя е перфектна за хора, които откликват на визуална стимулация. Има програми за компютър, както и приложения за мобилни устройства, но реално всичко, което ви трябва, са хартия и молив. Можете да използвате и цветни моливи, както Тони Бюзан предлага, когато за първи път представя концепцията на мисловната карта.
Това са стъпките в изготвянето на мисловна карта:
- Започнете с дума, въпрос или изображение, което да поставите в центъра на картата
- Начертайте линия от центъра и я свържете с подобна дума, въпрос или концепция. В това второ ниво на идеи можете да поставите колкото искате елементи.
- Начертайте линии, започващи от всяка от концепциите от второто ниво, и ги свържете с думи, свързани по смисъл с тези подтеми.
- Продължавайте да чертаете и добавяте свързани по смисъл ключови думи.
Например ако искате да получите маркетинг идеи, центърът на картата може да бъде темата „Маркетинг.“ Елементите от следващото ниво могат да бъдат понятия като „Изграждане на общност“, „Медия и PR” и „Реклама“. Подтемата „Изграждане на общност“ може да бъде свързана с „Фейсбук групи“ и „Седмичен Фейсбук лайв“. „Медия и PR” може да има под себе си „Създаване на месечен PR план“ и “HARO отчет“.
Карта с думи
Подобно на мисловната карта, картата с думи е визуален метод за брейнсторминг за генериране на идеи като бизнес име или слоган. Започнете, като напишете всички думи, свързани с вашия бизнес или бранд цели. Например ако искате да започнеш бизнес за органично земеделие, може да напишете „органично“ и „земеделие“. За всяка от думите напишете всички свързани по смисъл думи, които ви хрумнат. В нашия пример това може да са „чист“, „здравословен“, „истински“, „зеленчук“.
Използвай SWOT анализ
Ако сте създали свой бизнес план, вероятно вече сте правили и SWOT анализ. Този метод на анализиране обаче не е полезен единствено при изготвянето на бизнес план. SWOT анализът е чудесна техника за брейнсторминг. Направете решетка с четири квадрата като начертаете две перпендикулярни линии, пресичащи се в центъра на лист хартия. В горната лява част напишете Силни страни (Strenghts), а в дясната – Слабости (Weaknesses). В долния ляв ъгъл напишете Възможности (Opportunities), а в десния – Заплахи (Threats). Във всяко от полетата добавете съответващи думи, идеи, концепции и понятия, които ти хрумват.
Ако например искате да решите дали да започенете собствен блог, под Силни страни можете да изброите всички позитивни аспекти на блога като бизнес идея, както и силните страни за вас самите като „Започването на блог не струва много“, „Аз съм експерт по темата“ и т.н. Същото се отнася и за Слабостите – „Не съм наясно с технологиите“, „Може да отнеме време да започна да трупам приходи от блога“ и т.н. Под Възможности можете да сложите „Има много начини да получавам приходи от блог“, а под Заплахи – „Голяма конкуренция“.
Прекарайте време „в обувките“ на клиентите и потребителите
Грешка е да анализирате и взимате решения въз основа единствено на гледната точка на собственик на бизнес. Най-добрите идеи са тези, които отразяват и привличат клиенти и потребители, а най-добрият начин да постигнете това е като „сложите обувките им“. Анкетирането на клиентите и потребителите може да помогне, но освен това, ако преминете през маркетинга, продажбите и потребителските услуги като потребител и клиент, това би ви помогнало да генерирате идеи как можете да подобрите тяхното преживяване.
Попитайте: Кой, Какво, Защо, Кога, Къде, Как?
При брейнсторминга се търсят отговори на въпроси, но понякога може да не сте сигурни какви въпроси да зададете. Да се върнете към семплите кой, какво, защо, кога, къде и как, ще ви помогне да генерирате идеи за подобряването на бизнеса. Може просто да изброите тези въпроси, но ако сте визуално стимулираща се личности, можете да ги скицирате под формата на мисловна карта, наречена експлозия (starburst). При подобен подход започвате с главната идея в средата, а след това чертаете линии, в чийто край стоят въпросите кой, какво, защо, кога, къде и как. Въз основа на тези въпроси задайте още въпроси, свързани с главната идея.
Напишете колкото въпроси ви идват на ум. Щом имате правилните въпроси, ще можете да дадете отговори, които ще отведат до идеи и ще ви помогнат да поставите фокус върху стъпките, необходими за вашия бизнес.
Какво би било, ако парите и времето нямаха значение?
Играли ли сте играта, в която трябва да отговорите на въпроса „Какво би направил, ако спечелиш от лотарията?“ При подобен въпрос умът ви се отваря за всички надежди и мечти, свободен от ограниченията на настоящия ви живот. Същото важи и за брейнсторминга. Често пъти мозъкът ви елиминира определени идеи само защото мисли, че няма необходимите ресурси. Така че за да държите ума си отворен за всички потенциални идеи, упражнявайте брейнсторминг с нагласата, че парите и времето не са препятствие. Ако можете да създадете какъвто и да е бизнес или да осъществите каквато и да е идея, какви биха били те?
Инструменти за брейнсторминг:
Когато говорим за брейнсторминг, лист хартия и химикал или молив са достатъчни. Имайки това предвид и знаейки, че това е творческа работа, вие се нуждаете от онези инструменти, които биха ви помогнали да генерирате най-добрите идеи по начин, по който после ще можете да ги доразработите. Ето някои инструменти, които бихте могли да използвате:
- Тетрадка за идеи: Да съхранявате всичките си идеи на едно място е чудесен начин да си припомните предходни брейнсторминг сесии. Още повече – дори и след като сте приключили с брейнсторминга, можете да добавяте каквито идеи ви хрумнат, ако тетрадката е под ръка.
- Цветни химикали или моливи: Използването на цветове е естетически приятно, а това помага, ако сте творческа личност. Цветовете могат да ви помогнат и в сортирането и организирането на идеи.
- Приложения за мисловни карти: Съществуват много безплатни и достъпни мобилни приложения, които можете да ползвате на компютъра си или на друго устройство.
- Бяла дъска или голям лист хартия: Това често се ползва в групови брейнсторминг сесии, но може да бъде ефективно дори когато сте сами. Големите площи за писане могат да ви помогнат да мислите по-мащабно и неограничено.
- Самозалепващи листчета: Предимствата на самозалепващите листчета са, че можете да ги местите непрекъснато.
- Звукозаписно устройство: Би трябвало да пишете идеите, които се появяват по време на брейнсторминга, но понякога може да е полезно първо да ги запишете. Когато вокализирате идеите си, това често води до произвеждането на нови идеи в главите ви. Разбира се, ако работите с група или ментор, когато споделяте идеите и притесненията си, не просто ще получите яснота, а и обратна връзка.
Правила при брейнсторминга:
Целта на брейнсторминга е създаването на купища идеи, през които по-късно да минете и да решите кои от тях са подходящи за вашите цели. За съжаление мозъкът има естествената склонност да филтрира, отсъжда и оценя идеите. Твърде възможно е да не запишете някои от идеите си, защото мислите, че са твърде глупави или неосъществими. Но не бива да го правите. Ето някои правила, които да следвате, ако искате да имате продуктивни брейнсторминг сесии:
- Забравете съденето: Напишете всички идеи, без значение колко откачено или невъзможно звучат. Дали появата ви в сутрешно токшоу по национална телевизия би увеличило доверието на хората към вас? Запишете го, ако това ви хрумва. Идеите, които са твърде нереалистични, също трябва да бъдат включени, защото именно те често водят до други идеи, които не са чак толкова невъзможни. Освен това никога не е излишно да се целите в звездите. Например може да е невъзможно да участвате в сутрешно предаване по национална телевизия, но това може да отвори врати за някое предаване в местна телевизия или радио канал.
- Забравете оценките: Брейнстормингът е чисто и просто разтоварване на идеи. Каквато и да е идеята – напишете я. Брейнсторминг сесията не е моментът за решаване дали това е добра идея или как тя трябва да се осъществи. Оценяването на идеите се случва на по-късен етап.