Как лесно да стигнем до детската душа ?
Умението за рисуване при децата доста често върви успоредно с тяхното двигателно и психическо развитие.Още след навършване на първата си година детето проявява интерес към листа и следите,които молива остава по тях.То умело започва да драска в различни посоки, без да има представа какво прави.Около две години детето усвоява умението да рисува кръг,линии и спирали.Едва след третата си година то се опитва по най-семпъл начин да изобразява човешка фигура,на 4-5 рисува квадрат.
Рисуването е специфичен език,чрез който децата могат да изразяват различни качества,чувства и абстракции.
Приложението на тестовете с рисуване има две главни функции- терапевтична и диагностична.
Отдавна съществува идеята,че спонтанните детски рисунки съдържат богат материал за развитието на детето.
Рисувателните тестове заемат важно място и в моята практика като психолог и бахов терапевт, диагностицирайки деца.За повечето от тях е предпочитано занимание от ранна детска възраст.В рисунката децата могат да изразят това,което им е трудно да изкажат с думи.Те са придружени от своите родители и не винаги могат да споделят всичко.
Един от тестовете които използвам е :“Моето семейство“.Той ми дава възможност да видя света през очите на детето и да разбера отношението на останалите членове към него,къде се поставя то в тази структура.
Има много модификации на този тест.Децата трябва да нарисуват „своето семейство „ или „омагъосано такова“,където всички в семейството са животни .Предоставят му се бял лист и цветни моливи и се подканя да рисува,като няма ограничение за време .
Разбира се най-полезната част за мен е неформалния разговор с детето,където задавам уточняващи въпроси по нарисуваното.Най-честите са:
Кого е нарисувал?
Кой от тях какво животно е ?
Кой е усмихнат и кой тъжен?Защо?
Какво правят?
Акцент в рисунката може да са цветовете,формите,натискът върху листа,големината на някои от фигурите.Те дават допълнителна информация за емоционалното състояние на детето.Като цяло този тест разкрива начина,по който детето преживява своето място в семейството.
Много често агресивният родител е изобразен като мечка с остри зъби или крокодил, разтворил своята челюст.По-плахите участници са зайчета или мишлета.Най-авторитетната фигура е най-висока и обемна в рисунката.
Друг интересен тест е този на Гудинъф.Там детето рисува човешка фигура.Тестът отлично разкрива цялостната личност на детето,включително и неговото развитие.Детето може да наблегне на различните характеристики като пол,възраст,разположение върху листа,големина на фигурата,облекло,обкръжението и и още много детайли.В този случай детето проектира себе си .Децата с по-ниска самооценка рисуват по-малка „човешка фигура“,а тези при които превес е интелектът, обикновено се рисуват с малки тела и големи глави.
Как чрез приказките можем да стигнем до точната есенции при децата?
Всяко дете обича приказки.Обича да заспива с приказка и винаги има своя любима.Когато сподели коя му е любимата приказка то често се отъждествява с един от героите.
Например любителите на приказката „Трите прасенца“ често имат нужда от есенцията кестенова пъпка(Chestnut Bud) ,която им помага да не повтарят стари грешки,а да се поучат от дадена ситуацията.
Децата ,които харесват Андерсеновата приказка Грозното патенце пък имат нужда от Лиственица (Larch) ,есенцията която им помага да разгърнат целия си потенциал и както в приказката от «грозно пате» да се превърнат в «красив лебед».
Децата са най-прекрасните цветя .Удоволствие е да се общува с тях и най-лесният път това да стане е през рисунка или игра.
Вместо визитка:
Нели Янева е майка на три деца. Магистър по здравни грижи и магистър психолог със специалност „Психология на здравето“, Бахов терапевт и обучител с над 10- годишен опит в Баховата терапия. В своята практика използва техники от психологията и арт терапията. Изследва моделите на поведение и психосоматичните състояния, които почти винаги стоят в основата на повечето травми и преживявания.
Умението за рисуване при децата доста често върви успоредно с тяхното двигателно и психическо развитие.Още след навършване на първата си година детето проявява интерес към листа и следите,които молива остава по тях.То умело започва да драска в различни посоки, без да има представа какво прави.Около две години детето усвоява умението да рисува кръг,линии и спирали.Едва след третата си година то се опитва по най-семпъл начин да изобразява човешка фигура,на 4-5 рисува квадрат.
Рисуването е специфичен език,чрез който децата могат да изразяват различни качества,чувства и абстракции.
Приложението на тестовете с рисуване има две главни функции- терапевтична и диагностична.
Отдавна съществува идеята,че спонтанните детски рисунки съдържат богат материал за развитието на детето.
Рисувателните тестове заемат важно място и в моята практика като психолог и бахов терапевт, диагностицирайки деца.За повечето от тях е предпочитано занимание от ранна детска възраст.В рисунката децата могат да изразят това,което им е трудно да изкажат с думи.Те са придружени от своите родители и не винаги могат да споделят всичко.
Един от тестовете които използвам е :“Моето семейство“.Той ми дава възможност да видя света през очите на детето и да разбера отношението на останалите членове към него,къде се поставя то в тази структура.
Има много модификации на този тест.Децата трябва да нарисуват „своето семейство „ или „омагъосано такова“,където всички в семейството са животни .Предоставят му се бял лист и цветни моливи и се подканя да рисува,като няма ограничение за време .
Разбира се най-полезната част за мен е неформалния разговор с детето,където задавам уточняващи въпроси по нарисуваното.Най-честите са:
Кого е нарисувал?
Кой от тях какво животно е ?
Кой е усмихнат и кой тъжен?Защо?
Какво правят?
Акцент в рисунката може да са цветовете,формите,натискът върху листа,големината на някои от фигурите.Те дават допълнителна информация за емоционалното състояние на детето.Като цяло този тест разкрива начина,по който детето преживява своето място в семейството.
Много често агресивният родител е изобразен като мечка с остри зъби или крокодил, разтворил своята челюст.По-плахите участници са зайчета или мишлета.Най-авторитетната фигура е най-висока и обемна в рисунката.
Друг интересен тест е този на Гудинъф.Там детето рисува човешка фигура.Тестът отлично разкрива цялостната личност на детето,включително и неговото развитие.Детето може да наблегне на различните характеристики като пол,възраст,разположение върху листа,големина на фигурата,облекло,обкръжението и и още много детайли.В този случай детето проектира себе си .Децата с по-ниска самооценка рисуват по-малка „човешка фигура“,а тези при които превес е интелектът, обикновено се рисуват с малки тела и големи глави.
Как чрез приказките можем да стигнем до точната есенции при децата?
Всяко дете обича приказки.Обича да заспива с приказка и винаги има своя любима.Когато сподели коя му е любимата приказка то често се отъждествява с един от героите.
Например любителите на приказката „Трите прасенца“ често имат нужда от есенцията кестенова пъпка(Chestnut Bud) ,която им помага да не повтарят стари грешки,а да се поучат от дадена ситуацията.
Децата ,които харесват Андерсеновата приказка Грозното патенце пък имат нужда от Лиственица (Larch) ,есенцията която им помага да разгърнат целия си потенциал и както в приказката от «грозно пате» да се превърнат в «красив лебед».
Децата са най-прекрасните цветя .Удоволствие е да се общува с тях и най-лесният път това да стане е през рисунка или игра.
Вместо визитка:
Нели Янева е майка на три деца. Магистър по здравни грижи и магистър психолог със специалност „Психология на здравето“, Бахов терапевт и обучител с над 10- годишен опит в Баховата терапия. В своята практика използва техники от психологията и арт терапията. Изследва моделите на поведение и психосоматичните състояния, които почти винаги стоят в основата на повечето травми и преживявания.