Тазгодишното издание на ежегодното проучване на Samsung Techonomic Index 2015, представено днес, представлява най-задълбоченото изследване за това как българите взаимодействат с технологиите. Проучването се провежда за втора поредна година и вече обхваща 18 европейски държави, разкривайки навиците и поведението на хората при използване на редица електроуреди и устройства.
Новото проучване показва, че българският дом на 2015 г. се е превърнал в нещо много повече от обикновено място, в което се храним, почиваме си и спим. Това е центърът на нашата лична културна вселена – работно място, място за обучение и забавление, където се свързваме с нашите близки и приятели и черпим вдъхновение от света около нас. Технологиите обогатяват това изживяване и при среден брой от 20 устройства, притежавани от едно домакинство, което е повече от средното за Европа - 19 устртойства, пътят към по-интелигентни домове не показва признаци на затихване.
Инвестициите за дигитално образование растат, докато времето, прекарано в игри на мобилните устройства, намалява.
- 79% от респондентите лично използват образователно съдържание, сравнено с 65%, които ползват игри или приложения за забавление.
- 61% от домакинствата са платили за достъп до образователно съдържание през последния месец, в сравнение с 46%, които са платили за игри или приложения за забавление.
Технологиите дават възможност на българите да разширят своето поле за образование и обучение. Месечно домакинствата харчат повече за образователни материали (19.40 лв.), отколкото за игри за мобилни устройства (14.83 лв.) и материали за забавление като книги (15.18 лв.), сваляне на филми (14.16 лв.) и сваляне на музика (14.04 лв.). В един стандартен ден 35% от участниците в проучването прекарват средно поне час, посветени на образователен материал.
Култура при поръчване на съдържание on demand
- 30% от домакинствата в България са платили през последния месец за достъп до филми онлайн, сравнено с 24% от домакинствата в Европа.
- Един на всеки четирима българи (27%) плаща за дигитални книги, списания и т.н., сравнено с един от всеки петима европейци (21%).
- 91.6% от българите участват в дейности в социалните мрежи, в сравнение със 74.5% средно за Европа.
През последните 12 месеца се наблюдава значително увеличение в консумацията на мобилен 4G и употребата на свързан с интернет хардуер като смарт телевизори и таблети. Това нарастване на достъпа до по-добра интернет свързаност ни дава възможност да разширим своето познание, да се научим на нови неща, да изследваме различни изкуства и да научаваме повече за различни култури – и на всичко това можем да се насладим от удобството и комфорта на собствения си дом.
Oт информативните и често образователни презентации в TED Talks до онлайн езикови курсове и YouTube видеа от типа „как да“, българските домакинства все повече търсят информация онлайн, за да задоволят своята жажда за знание и да откриват нови неща. Почти три четвърти (72%) от българите редовно гледат онлайн телевизия, филми или видео съдържание, сравнено с 54% от европейците. Дигиталните книги и публикации също са популярни, като почти половината от българите (43%) избират да ги четат поне веднъж седмично.
Днес разполагаме с безкрайни възможности, буквално на върха на пръстите си. Продължаващото доминиране на социалните мрежи означава, че нашето ежедневие у дома е по-социално свързано от когато и да било. Потенциалът на Интернет на нещата също ще нарасне, тъй като начина, по който използваме своите интернет свързани уреди и устройства, непрекъснато се развива.
Обратно към телевизията – гледаме по 4 ч. и 8 мин. всеки ден
- Българите прекарват най-много време пред телевизора – 4 ч. и 8 мин. – повече от всички европейци, които гледат телевизия средно по 3 ч. и 7 мин.
- Гледаме повече телевизия (4 ч. и 8 мин.), отколкото използваме лаптопи (3 ч. и 44 мин.).
- 64% от българите редовно свалят тв съдържание.
- Всеки втори (48%) използват своя телефон/таблет/PC или лаптоп, за да гледат телевизия, докато са в движение.
Изненадващо, независимо от широката употреба на смартфони, таблети и други устройства за забавление, телевизията все още е предпочитаният избор за българите, за да гледат различно съдържание от вкъщи. За българските семейства гледането на телевизия, докато качват или разглеждат съдържание във Facebook, се е превърнало в нещо нормално.
Време за домакинстване
- Времето, прекарано в използване на готварски електроуреди, е обикновено 1 ч. и 41 мин. дневно, сравнено с 1 ч. и 6 мин. средно за Европа
- 55% от потребителите използват уреди за почистване всеки ден в сравнение с 46% от европейците
Разпространението на кулинарни канали и предавания, нашумелите известни готвачи и нарастващия брой кулинарни блогъри доведоха до демократизация на готвенето. Богатството от налично съдържание, което ни помага да се справяме с различни кулинарни предизвикателства, показва нарастващия апетит на хората към експериментиране с нови съставки и техники. При това не само при специални поводи – 89% от българите използват своите готварски електроуреди всеки ден.
„Днес домовете ни са центъра на нашата културна вселена. Показателното увеличаване на дигиталните медии, по-качествено съдържание и по-голям брой устройства носи след себе си толкова много възможности. Нарастването на глобалната свързаност означава, че ние всъщност изживяваме период на безпрецедентни промени. Имаме възможността да изследваме света, да се образоваме и да обогатяваме житейския си опит директно от своя дом“, коментира Христофор Петков, Samsung Electronics България.