Уважаваният до вчера автомобилен производител беше въвлечен в мръсна игра. Като цяло световната индустрия не помни нещо толкова мащабно, твърдят анализатори. А изследователите от West Virginia University са чакали цяла година преди да решат как точно да оповестят скандалната новина. Според експертите германците са използвали специален софтуер, за да бъдат скрити реалните вредни емисии по време на екологичните тестове. Американците твърдят, че колите на Volkswagen надхвърлят разрешената норма с цели 40 пъти.
Скандалът с фалшифицираните тестове за вредни емисии продължава да се разраства. Последствията от разкритията обаче няма да са само за Volkswagen, констатира Financial Times. Скандалът ще удари по всички производители на дизелови коли. Това може да се превърне в катастрофа за европейските производители на автомобили, които са инвестирали милиарди евро в дизелови технологии през последните 15 години. Постоянно затягащите се през последните две десетилетия стандарти трябваше да са гаранция, че произвежданите двигатели не отделят толкова вредни газове.
От Volkswagen вече са одобрили разход от 6.5 млрд евро за сервизна акция, която да оправи проблема и да върне доверието на клиентите. По първоначални данни в сервизите по цял свят трябва да бъдат върнати 11 милиона автомобила. Това обаче съвсем не потуши страстите и министърът на финансите на Франция Мишел Сапен призова да започне общоевропейско разследване не само на Volkswagen, а и на всички останали автомобилни концерни, работещи в региона.
Грандиозният скандал съвсем естествено се отрази на акциите на Volkswagen. Компанията загуби 20% от стойността си на фондовата борса във Франкфурт. Акциите продължават да поевтиняват, като дотук загубите се равняват на почти 25 милиарда евро от капитализацията на най-големия в света производител на автомобили.
Според “Мерил Линч” може да се стигне до загуби от 40 милиарда евро. Почти всеки час срещу концерна се завеждат дела. Това направи Канада, както и група частни клиенти от Германия, съобщава германската преса. В продължение на 5 дни в САЩ са заведени 25 колективни иска срещу Volkswagen за заобикаляне на екологични стандарти, по данни на Ройтерс. Засегнати са обаче и по-бедните държави, сред които и България, които внасят дизелови коли от по-стария тип с манипулирания софтуер. Вредните емисии са опасни за хората с дихателни проблеми и астматиците, освен общото им негативно въздействие върху околната среда.