Кои са задължителните секции от вашето CV – “Опит”, “Образование”, “Допълнителна информация” и може би така любимото на работодателя “Други”. С тези графи се изчерпва всичко, което имате да разкажете за себе си... А дали е така?
Ако във вашето резюме липсва графата “Умения”, то вие изпускате златната възможност да покажете на какво наистина сте способни.
Всъщност, това е най-бързият начин да покажете на новия си работодател, че имате нужните способности за да овладеете позицията още от първия работен ден.
В тази статия ще дадем напътствия как успешно да организирате и представите вашите умения.
Важното тук е да разберете, какво се иска от вас, за да заемете позицията и да го включите в резюмето си. Напомняме, че тук лъжата няма да ви е от помощ. Опитайте да покажете, че имате нужните качества и ги поставете на видно място.
Първа стъпка – Разгледайте длъжностната характеристика.
Вашият бъдещ работодател е някъде там в момента и си мечтае за човек с точно определени умения. Този човек толкова силно иска да ви намери, че е написал цяла длъжностна характеристика, която описва в детайли, точно какви трябва да бъдете и я е публикувал на всички възможни места.
Тук ще намерите желаните от работодателя “минимум квалификационни умения” и “препоръчителни квалификационни умения”. Те ще разкрият мечтите и копнежите на вашия бъдещ ръководител за вас.
Например за работно място в цирка може да ви искат “минимум 1 година опит в работата с животни” и препоръчителна квалификация “жонглиране с огнени мечове на трапец”.
Разгледайте подробно описанието на обявата и го сверете с вашето CV. Изберете как да актуализирате и подредите резюмето си, като се водите от изискванията за позицията. Отново ще напомним, че лъжата няма да ви е от помощ.
Възможно е да видите в нечие друго CV да фигурират организационни и комуникационни умения в графа “Умения”, но тя по принцип е запазена предимно за специфични умения свързани с вашето професионално развитие, като например: “Дълбоко техническо познание на разработване на мобилни приложения, чрез Android или iOS”.
Втора стъпка – Разровете се в LinkedIn
Следваща спирка е добрият стар LinkedIn. Напишете в търсачката името на длъжността и разгледайте профилите на някои от вашите бъдещи колеги. В графата “Умения” може да намерите разлики между техните и тези, които са написани в длъжностната характеристика. Вашият любим бъдещ работодател е изпуснал да напише някои уменията, които са желани или просто не знае, че те са нужни да фигурират във вашето CV. Нищо, вие му прощавате и ги допълвате в резюмето си.
Съветваме Ви да включите само тези, които са често повтарящи се в профилите на вашите колеги. Нека използваме отново примера с цирка, подобни умения биха били “умение да ходя на ръце” и “ задържане на дъх повече от 3 мин”.
Стъпка три: Не се ограничавайте само с “Умения”
След като сте изготвили списъка с уменията си, които са целенасочени към желаното работно място, помислете как може да надградите своето CV. Не е нужно да се ограничавате само със секция “Умения”. Можете да създадете графа “Умения и Проекти”, където да опишете работата си на свободна практика или извънработни проекти, в които сте участвали. Друга добра идея е да направите отдел “Умения и Интереси”, който да описва вашите актуални професионални интереси, като например допълнителни курсове.
Накрая ви напомняме да включите и уменията, които винаги са полезни да фигурират в резюмето Ви – чужди езици, технически сертификати.
В завършен вариант трябва да се образуват два или три реда от графа “Умения”, които да са прилежно подредени и разделени на части, като “Технически”, “Курсове и Сертификати”, “Езици”.
Ако имате подходящ работен опит за позицията, за която кандидатствате, поставете вашите “Умения” на края на резюмето си. В случаите, в които се опитвате да навлезете в нова професионална сфера, може да поставите тази графа по-нагоре, може би дори преди “Опит”.
Без значение, как ще решите да оформите вашето резюме, със сигурност ще ви е от полза да въведете графа, в която да се вижда ясно какво можете да предложите на бъдещия си работодател.