Независимо дали става дума за лятна почивка или пътуване към работното място, времето, което прекарваме по пътищата, може да бъде стресиращо преживяване.
Проучване на социалната психология и пътната безопасност, проведено от Лондонското училище по икономика съвместно с производителя на гуми Goodyear, идентифицира седем различни начина, по които хората реагират при взаимодействие с други шофьори на пътя.
Чрез фокус групи и задълбочени интервюта с шофьори учените открили седем индивидуалности, които най-често се проявяват.
1. Учителят
Изпитва нужда да е сигурен, че другите шофьори са разбрали грешката, която са извършили на пътя и очаква признание за усилията си да учи другите.
2. Всезнайкото
Той мисли, че е заобиколен от некомпетентни глупаци и постоянно крещи на другите шофьори, докато седи защитен в собствената си кола.
3. Състезателят
Изпитва нуждата да е преди другите шофьори и се дразни, когато някой друг шофьор му застане на пътя. Той ускорява, когато някой се опита да го изпревари, или пък затваря пролуката, така че никой да не може да го задмине.
4. Наказателят
Иска да накаже останалите шофьори за всяка грешка на пътя. Може дори да излезе от колата си и да се приближи агресивно към колата на другия шофьор.
5. Философът
Приема лесно грешното поведение и се опитва да го обясни. Успява да се владее и не показва много емоции.
6.Въздържателят
Не приема грешките на другите шофьори лично, но все пак не пренебрегва опасностите.
7. Беглецът
Слуша музика или говори по телефона, за да се изолира. Бегълците се разсейват, така че да не им се налага да си взаимодействат с другите шофьори на пътя. Това на първо място е стратегия за избягване от разочарования.