Как държавното образованието е като социалистическа икономика. Пример от Видин:
1. В ОУ "Иван Вазов" преценяват, че има капацитет за 5 паралелки с деца първи клас.
2 .Провеждат кампания за прием, правят лятно училище с 5-те паралелки и...на 30 август се получава писмо от общината.
3. Там пише, че в други училища има непопълнени бройки, затова ОУ "Иван Вазов" трябва да разформирова една паралелка и децата да запълнят дупките по други места.
Родителите протестират
При планово стопанство имаме точно същата ситуация - дефицит на качествените стоки (доброто училище) и излишък при некачествените (празните бройки). Квотите се попълват насила, за да се точи субсидия.
Къде е стимулът на добрите да са по-добри? Къде е механизмът на печалбата/загубата, за да затвори лошите училища?