Банковият сектор в Централна и Източна Европа се промени значително в резултат на глобалната финансова криза от 2008-2009 г. В момента банките в региона се връщат към стабилните нива на своите показатели за рентабилност от преди кризата. В допълнение, алтернативи на традиционните банкови услуги като кредити и депозити ще имат все по-голямо значение в бъдеще. Сред тях се очаква значимо повишаване на интереса към услуги, свързани с управлението на активи.
Това са част от основните изводи в последния анализ на УниКредит за региона на ЦИЕ, представен по време на Годишната среща на Европейската банка за възстановяване и развитие в Тбилиси, Грузия. Кредитирането остава най-важният банков продукт, но е факт, че клиентите все повече търсят и други алтернативни продукти.
Показателите на банките са на все по-устойчиви нива
Докато възвръщаемостта на активите в годините на бум в кредитирането преди кризата (от 2006 до 2008 г.) беше средно 2%, то между 2010 и 2014 г. то достига едва 1.4%. През тази и следващата година заради ситуацията в Русия очакванията са възвръщаемостта на активите на банките в региона да бъде около 0.8%. Според икономистите на УниКредит възвръщаемостта на активите за кредитните институции в Централна и Югоизточна Европа (без Русия, Турция и Украйна) са съответно 1.6% преди кризата, 0.8% - по време на кризата и очакванията са за 1% през 2015 и 2016 г.
„В Централна и Източна Европа около две трети от всички приходи в сектора се дължат на традиционния банков бизнес, т.е. кредитирането. На фона на продължаващия натиск върху маржовете банките ще се ориентират към предлагане на услуги като алтернативен начин за генериране на приход за банките“, каза Карло Вивалди, директор за Централна и Източна Европа.
Финансирането на домакинствата и бизнеса ще остане най-важният банков продукт и в бъдеще. „Очакванията са за умерен ръст на кредитирането в съответствие с възстановяването на икономиката в региона“, обясни Мауро Марано, заместник-директор на „Стратегически анализи за ЦИЕ“ на УниКредит. В ЦИЕ прогнозите са ръст от 3.9% през тази година и 4.6% през 2016 г. В Централна и Югоизточна Европа лихвите ще се движат на нива от около 5.1% през 2015 г. и 7.8% през следващата. Темпът на ръст на кредитирането обаче ще бъде различен в отделните държави. Делът на необслужваните кредити ще остане относително висок и през тази година. Постепенно делът на необслужваните кредити ще намалява с възстановяване на икономиката.
Очакване за ръст на търсенето на разнообразни продукти
„Алтернативните на традиционните банкови услуги ще имат все по-голямо значение в бъдеще“, каза Карло Вивалди. Според анализът на УниКредит бизнесът все повече ще търси финансиране различно от банковото, докато домакинствата ще засилят интереса си към услуги, свързани с управлението на активи.
В действителност междуфирмените кредити имат много по-голям дял в общото финансиране на бизнеса в Централна и Югоизточна Европа в сравнение с развитите индустриални държави в Западна Европа. В същото време активите на домакинствата в ЦИЕ са доста под средните нива в Германия, Италия и Австрия. Очакванията са ръстът на активите на домакинствата в региона да отворят нови възможности за инвестиции в по-сложни финансови инструменти.
Използването на онлайн банкирането в ЦИЕ все още изостава в сравнение със Западна Европа. „Клиентите на банките в региона са изключително технически грамотни. Доказателство за това е силният ръст на използването на онлайн банкирането в предишните години“, коментира Мауро Марано. Развитието и използването на банкови услуги, базирани на новите технологии, са ключов фактор за успеха на банките в ЦИЕ.
Разширяване на пазарния дял в ЦИЕ с нови решения
Въпреки някои предизвикателства в региона, УниКредит е дългосрочен стратегически инвеститор в ЦИЕ и ще продължи да разширява бизнеса си. Банковата група работи с широка мрежа от близо 3500 клона в 14 страни, които генерират около една четвърт от общите й приходи. УниКредит в ЦИЕ обслужва повече от 20 000 международни корпоративни клиенти чрез своите международни центрове. Водещата банкова група подпомага развитието и разрастването на международните си клиенти на местните пазари чрез услуги и консултации с висока добавена стойност.
„Стабилните и ползващи се с добра репутация местни банки в ЦИЕ са силата на УниКредит. В последните четири години ние увеличахме пазарните си дялове и в кредитирането и в привличането на депозити за сметка на нашите конкуренти“, каза Карло Вивалди, директор на УниКредит за ЦИЕ. Той добави още, че този позитивен тренд ще бъде продължен, както с високо качество на предлаганите традиционни банкови продукти и услуги, така и чрез последователна политика за развитие и внедряване на иновации в полза на клиентите.