Възможността да изградиш нещо от нулата е безценна

С iuvo сега пишем нашата история и съм убеден, че тя ще бъде повече от успешна, коментира Ивайло Иванов, оперативен директор на iuvo Group в интервю за b2b Media.

Ивайло Иванов е млад предприемач и fintech експерт с опит в бизнес развитието, консултациите и управлението на проекти. Той участва в основаването на iuvo Group, като става оперативен директор на компанията за България от 2015 г. Преди да оглави иновативната p2p платформа, базирана в Естония, Ивайло е работил в големи международни компании като Ernst & Young, Leinonen Group and Price Waterhouse Coopers. Участвал е като говорител в много международни бизнес форуми, включително и в областта на финансовите технологии. Ивайло Иванов е възпитаник на Софийски Университет, като притежава и MBA от Cotrugli Business School.

Разкажете малко повече за себе си, за предприемачеството и какво е да си млад предприемач в България. Какви са предимствата и недостатъците?

Започнах кариерата си по-скоро в корпоративната среда – работих за едни от водещите световни компании в своите индустрии, сред които Ernst & Young, Leinonen Group и PricewaterhouseCoopers. Винаги обаче, съм се интересувал от иновациите в сферата на финансите и съм търсил възможности да бъда част от тях. Предприемачеството припознах с участието си в няколко стартъп проекти в сферата на финтех и по-конкретно – краудфъндинг платформите, преди да се появи ангажираността ми с iuvo.

Предприемачеството в България е също толкова привлекателно, колкото навсякъде другаде по света. Възможността да изградиш нещо от нулата, да вложиш в него собствената си визия и идеи за бизнеса, лично за мен е безценна и ми дава енергията, която е нужна, за да се справиш с предизвикателствата.

Това, което изостава тук, в сравнение със Западна Европа и САЩ, на първо място, е мащабът на инвестициите – достъпът до капитали е по-ограничен и съответно рисковете, които се поемат, са по-умерени, а без риск няма възвръщаемост. На второ място, бих добавил отношението към новите проекти от страна на заобикалящата ги среда – регулатори, конкуренти, клиенти. На иновациите отнема чувствително повече време и усилия, за да спечелят доверието на хората.

Въпреки това в последните години в България се зароди активна среда от млади хора с идеи, които са готови да рискуват, да градят и да реализират мечтите си. Имам ежедневен досег с такива истории и мога да ви уверя, че с ентусиазъм, начин на мислене, познания, коректност и здрава работа, слабостите, които изброих по-горе, са напълно преодолими. С iuvo сега пишем нашата история и съм убеден, че тя ще бъде повече от успешна, и все по-често ще се говори за iuvo на само на пазара в България, но и в останалите държави в Европа.

Компанията, която представлявате в сферата на crowdfunding, как се развива като ниша и какви нови тенденции може да очертаете в световен план?

Платформата iuvo е пазар за peer-to-peer инвестиции, който позволява на потребителите ни да реализират висока доходност, като закупуват части от кредити, отпуснати от регулирани небанкови финансови институции.

Peer-to-peer lending платформите са най-бързо развиващият се crowdfunding модел. Последното проучване на KPMG и Cambridge University изчислява, че бизнесът на алтернативните финанси в Европа за 2015 г. е около 5.4 млрд. евро, като 57% от тази сума се генерира от P2P lending. Обемите растат с трицифрени проценти всяка от последните три години и тенденцията най-вероятно ще се запази и през 2016-та. Ние също растем в обеми, да с много по-малки размери, но скоро се надявам също да допринасяме към общия p2p пазар на континента.

Инвестициите в заеми през crowdfunding платформи са изключително популярни в САЩ и Великобритания, където тази индустрия съществува от 10 години. Ниските лихви по банковите депозити напоследък стимулират хората да търсят алтернативни инвестиционни методи и да диверсифицират портфейлите си в различни инструменти за генериране на пасивен доход. Това популяризира модела и в останалата част на света. Макар бизнесът да е иновативен за Източна Европа, не може да се каже, че сме открили топлата вода.

Платформата iuvo е съвсем нова. Стартира преди няколко месеца. Разкажете малко повече за нея и с какво тя се отличава от подобни платформи. Какво е иновационното и какви са предимствата на тази платформа?

Стартирахме в края на юли и за три месеца успяхме да генерираме сериозен интерес с над 600 регистрирани потребители и набрани инвестиции в портфолиото ни от кредитни експозиции от близо 300 хиляди евро.

Платформата iuvo е от тип peer-to-peer marketplace. За разлика от традиционните peer-to-peer платформи, които едновременно събират инвестициите и отпускат кредитите на получателите, ние включваме в процеса небанкови финансови институции (т.нар. кредитни оригинатори). Те са тези, които отпускат кредитите и след това ги публикуват на платформата за инвестиции. Тези компании са регулирани от съответните национални регулатори в страните, където оперират и имат доказани практики за управление на кредитите и риска. Това всъщност е ноу-хау и опит, които ние като млада технологична компания бихме събирали с години и затова за нас е много по-ефективно да се възползваме от експертизата на сериозните компании в бранша и да работим с тях, тъй като те вече са изградили и развили своя бизнес с кредити.

От друга страна, партньорството с такива кредитни оригинатори ни позволява за кратко време да „заредим“ на пазара голям и разнообразен набор от кредити, които да отговарят едновременно на очакванията за доходност и преференциите за риск на всички наши потребители, за да могат те да изградят добре диверсифицирани портфейли.

Въпреки, че България е млад пазар за нашия бизнес, ние се стремим да се развиваме и да предлагаме нови и полезни функционалности за инвеститорите на платформата. Наскоро въведохме опцията за аутоинвест, благодарение на която потребителите могат предварително да задават параметри на търсената от тях по обем инвестиция в отделните кредитни експозиции. След това всичко се случва автоматично и на практика потребителят пести време в разпределяне на своите средства и изграждане на диверсифициран портфейл. На този етап работим с една от водещите небанкови финансови институции, Изи Кредит. Като оригинатор в iuvo те качват разнообразно портфолио от вече отпуснати кредити, в които могат да инвестират нашите потребители. В момента преговаряме и с други финансови компании, които проявят сериозен интерес за работа с iuvo. Разговорите с тях са в напреднал етап.

Всъщност кой може да се възползва от нея и как може заинтересован да се свърже с вас?

Наши клиенти могат да бъдат физически или юридически лица от цяла Европа. За да отворят сметка при нас, физическите лица трябва да имат навършени 18 години, да имат валидна банкова сметка в Европейския съюз (или трети страни, които имат еквивалентни регулации против прането на пари и финансирането на тероризъм като тези в ЕС) и тяхната самоличност да е потвърдена от екипа на iuvo.

Юридическите лица трябва да имат валидна банкова сметка и регистрация в Европейския съюз (или трети страни, които имат еквивалентни регулации против прането на пари и финансирането на тероризъм като тези в ЕС). Контакт с нас, както и съветите ни за инвестиране в iuvo, могат да намерят на сайта ни www.iuvo-group.com.

Какви са регулациите в ЕС във вашия сектор и съвпадат ли те с българските регулации?

P2P lending индустрията в Европа е най-развита в Естония и Великобритания. Именно затова решихме да регистрираме нашата платформа в една от тези страни – Естония, където регулаторите са запознати с бизнеса, виждат потенциала му и знаят как да го контролират без да го задушават. Работейки под тази законодателна рамка, ние имаме възможност да таргетираме потребители от цяла Европа, позволявайки им да инвестират в кредитите на различните оригинатори, които ще бъдат „качени“ на платформата в близко бъдеще. В България практики за регулация на такъв тип бизнес не съществуват и най-вероятно ще бъдат взаимствани от работещи такива в други европейски държави.

Реклама

Още от новини:

  • От 11 ноември започват LEADERS OF INFLUENCE AWARDS 2024 на b2b Media

    Leaders of Influence Awards 2024 са най-новото предизвикателство към бизнеса и лидерите на мнение у нас. Годишните награди ще стартират от 11 ноември с кандидатстване, а официалната церемония по награждаване на призьорите във второто издание на конку...

Коментари

Реклама

Представяме ви:

Още съвети: