Огнян Лахчев е маркетинг мениджър на компанията eMAG.bg. Той е първият служител на компанията в България. От 2013 г, от началото на създаване на софииския офис екипът е нарастнал неколкократно. В момента над 20 човека работят за проекта в България, а в Румъния екип от още 30 човека отговарят и се грижат за най – големия онлайн магазин в България.
Румънската компания стартира през 2001г, като първоначлно започва, като онлайн магазин за компютри и компютърна техника, в последствие навлиза и със стоки като електроника, стоки за дома. С днешна дата продава включително и храна за домашни любимци. Навлиза и с категории – бижута, часовници. Съвсем скоро през април 2014 г ще стартира и с категория мода, което ще бъде най – новото попълнение.
От 2012 г eMAG.bg присъства на българския пазар. Това е първия международен проект на компанията, след което навлиза и в пазарите на Унгария и Полша.
Какъв е пазарният дял на компанията?
В нашите ключови категории, които ние най - общо наричаме ИТ в онлайн пазара в България имаме над 50% пазарен дял, подобна е ситуацията и в Румъния. На двата по – нови пазара в Унгария и Полша нещата все още се развиват. Навсякъде където влизаме, като играч гоним високи цели и се стараем да бъдем първи на съответния пазар.
Предстои отваряне на шоурум в България, разкажете малко повече за проекта.
Отварянето на шоурум в България е един от големите ни проекти, който се надявам да реализираме тази година. Повишаване доверието на бранда е една от основните цели и отварянето на шоурум е именно стъпка в тази посока. На сравнително консервативния български пазар е много важно да присъстваш и физически в съзнанието на потребителя. Подготвяме се много сериозно за това. Само по себе си предстои изграждане, доставка на продукти в България, наемане на екип.
Какво представлява програмата Marketplace?
Програмата е възможността външни търговци да продават в eMAG.bg. Функционира от януари 2014г, като стартирахме с категория книги. В момента при нас продават над 200 търговеца. Пуснахме търговци и в ключови наши категории като лаптопи. Пуснахме и “услуга” - може да сключите застраховка онлайн гражданска отговорност при нас. Както вече стана дума модата ще бъде най – новото попълнение. Модата в световен мащаб е най – голямата категория. Това за нас е голяма стъпка и се надяваме да увеличим неколкократно обема на продажбите.
Огромен успех регистрирахте с Black Friday с продажби за над 13 мил. лева?
Много сме доволни от резултатите на кампанията. Проведохме я на 28 ноември. Тогава е и Black Friday в Северна Америка от където произлиза този термин и това събитие. Над 1 милион и половина посещения в рамките на един ден. За щастие бяхме се подготвили добре и нямахме проблеми или забавяния. Успяхме да обслужим всички поръчки и посещения. Регистрирахме продажби за над 13 милиона лева. Това се изрази в над 110 хиляди поръчани продукта. Партньорите ни, които участваха в кампанията бяха над 30- ет и реализираха над 14 хиляди поръчани продукта, а само сумата на отстъпките надхвърли 6 мил лева. Интересно е мобилните устройства заеха доста сериозен дял от над 25 %. Хората пазаруват в движение включително и на промоционални кампании и това само ще расте в бъдеще. За тези високи резултати фактори са не само намаленията на продуктите, а и много сериозна маркетинг кампания, както и нашите маркет плейс партньори, додставчици.
Онлайн пазаруването през мобилните устройства са бъдещето. Какво очаквате в тази посока?
Имаме мобилна версия на сайта от 2013 г. За голям онлайн магазин е задължително да има такава. Предстои и пускане на мобилни приложения за най – популярните мобилни платформи. Подготвили сме се сериозно за онлайн, къстъмизирано съдържание, което да улесни интеракцията на клиента с магазина. Очаква се в близките 3 години делът на онлайн посещения през мобилни устройства да достигне над 50%. Това вече е факт на други по – развити пазари. За това ще стимулираме нашите клиенти да ползват или все повече онлайн версия или приложение за смарт телефон.
КЗК наложи неотдавна глоба на eMAG.bg?
Имаме наложена глоба, която обжалваме по законов ред. Случаят се намира в съда. Глобата според КЗК беше за това, че сме използвали нелоялна търговска практика – гпредоставяне на награда, която е надвишавала максимално допустимата по закон. По отношение на кампанията винаги сме се старали да са в съответствие със закона. Ако е имало грешки, те са били неволни и разбира се, ако има такива, ще си понесем вината, но за момента сме в процес на изясняване. Нашето желание е било винаги да сме максимално полезни на потребителя.
Има ли разлики и какви в България и ЕС що се отнася до закона?
Има известни разлики. Много често в Западна Европа законодателството е насочено в посока защита на потербителя. Правомощия да разследва такива нарушения има Комисия за Защита на потребителя. В България има възможност и е предвидено потребителски оплаквания да се разследват от Комисията за защита на конкуренцията, което е разликата между България и останалата част от ЕС.
Как виждате перспективите на онлайн пазара?
Китайският пазар е този, който генерира най–високия ръст и съответно дърпа световната онлайн търговия напред, но и регионът на Централна и Източна Европа расте с много сериозни темпове и големите играчи на пазара обръщат все повече внимание на този регион. Развива се в посока все повече продажби да се извършват чисто онлайн. Като пример: най – развития пазар в световен мащаб е Обединеното кралство – Великобритания. Там има продуктови категории, в които делът на онлайн търговията достига до 40%. Продукти като медия, музика и услуги. Можем само да гадаем до къде би могъл да достигне делът на онлайн търговията. В световен мащаб се очаква до 2018 г делът на онлайн търговията да доближи 9% от целия ритейл.