Ако трябва да сравним - къде е по-благоприятната среда за развиване на бизнес у нас или в САЩ, където имате опит?
Иванина Донно: Определено и в двете страни е много интересно и предизвикателството да правиш бизнес е голямо. Все още имам сравнително скромни наблюдения за бизнес средата в България, защото работя тук от само две години и половина. За разлика от това, имам задълбочен поглед за динамиката отвъд океана. Това, което буквално ме шокира в България е огромната бюрокрация. Тя действа като спирачка за частния бизнес. Аз самата съм го изпитала от първа ръка, да не говорим за не малкото споделени истории от колеги и приятели в тази насока. Разбира се, в момента България е една много интересна бизнес дестинация, съществуват много нишови възможности за развитие на бизнес, което определено е нещо много положително. Поради тези причини, мисля че, както българските предприемачи, така и чуждите инвеститори трябва да се възползват от тези възможности. Отново се налага да повторя, че един от големите проблеми пред българския бизнес е нсе още голямата бюрократщина у нас.
Интересно е как в една МЛМ компания се работи за изграждането на имиджа и налагането на бранда в България?
Иванина Донно: Това е въпрос, който е много близък до сърцето ми. Ще започна с това, че мотото на нашата компания е „Повече качество, за твоя живот“. Това, което е специфично за нас е, че нашата мрежа от търговски представители са независими сътрудници, а не служители на компанията. Това означава, че във всеки един момент ние трябва активно да се опитваме да привличаме повече хора, които имат интерес да работят с нас. От гледна точка на управлението на подобен бизнес, работата с независими сътрудници се различава кардинално от работата с търговски представители, които са служители на компанията. В нашия конкретен случай се разчита много на мотивацията, на бизнес предизвикателствата, на работата в екип. Можи би, когато погледнем към търговската дейност при конвенционалния бизнес виждаме повече съревнование, повече конкуренция, докато в МЛМ бизнес модела нашите представители работят заедно в екип и действително може да кажем, че конкуренция не съществува. Това според мен е много положително и силно предимство за нашата индустрия. Разбира се, винаги има едно благородно състезание, но като цяло средата е много по-благоприятна.
Разкажете ни как се изгражда лоялност в компания, която едновременно има малко служители, но в същото време има много “посланици”.
Иванина Донно: Това, което нашата компания дава на сътрудниците ни е реална перспектива за развиване на бизнес, на успешен бизнес. Лоялността се изгражда на база широко отворените врати към всеки един българин, който има желание да се присъедини към нашата компания. Ние нямам изисквания за образование и професионален опит, а приемаме всички желаещи, които искат действително да опитат да постигнат мечтите си чрез нашия МЛМ бизнес. Компанията има бизнес модел, който помага на сътрудниците непрекъснато. Организират се много обучения, които помагат на сътрудниците да се усъвършенстват, да надградят познанията си, бизнес навиците си, което от своя страна им позволява да се издигат в бизнес йерархията. Много ценно в нашия бизнес е, че не съществува бюрокрация, непотизъм, и реално всеки човек има реален шанс за успех, за постигане на доходи, които могат да надвишат в пъти средната работна заплата в България. Това е достъпно за всеки, разбира се изисква се много самодисциплина и труд. Друго, много привлекателно за нашите сътрудници е, че заедно с работата ние даваме и възможност за един по-висок стил на живот, който те обожават. Известна е нашата бизнес концепция с предоставянето на автомобили. Имаме много успешно партньорство с Мерцедес-Бенц. Успелите наши сътрудници получават Мерцедес-Бенц, който компанията им предоставя като признание и като силен бизнес инструмент за развитие на дейността. Компанията осигурява и много пътувания било то за различни обучения или за участия в състезания, където победителите си осигуряват билет до екзотична дестинация и др. С нас човек може да изгради един успешен бизнес, да си осигури високи доходи. Последно, но не и по значение, когато един от сътрудниците стигне до ниво лидер, изграденият от него бизнес може да бъде унаследен от наследниците му, ако недай си боже нещо се случи. Това е много рядко срещана практика. По този начин нашите сътрудници дават една сигурност на своите близки, семействата си, децата си.
Като човек с опит и персонално излъчване как съчетавате личен имидж с имидж на марката?
Иванина Донно: Моите изисквания спрямо личния ми имидж и естетика са много високи. Стремя се да поддържам висок стандарт по тази линия, защото това е много важно, както за в личен, така и в бизнес план. За имиджа на марката в България разчитам и се доверявам на консултантската компания Cadre. Работим с много положителни хора, които са професионалисти и действително се доверяваме на тяхната експертиза. Имиджово, нашият бизнес и като цяло МЛМ индустрията все още има нужда от време, за да се наложи по-широко в България. Забелязва се обаче, че все повече хора се интересуват, доверяват и дори участват в този бизнес модел. С моя житейски и професионален опит в САЩ искам да вярвам, че един ден ще достигнем популярноста на МЛМ бизнеса отвъд океана. Още не сме преодолели напълно стигмата, за нашия бизнес, свързван с финансовите измами в България преди години. Истината е, че в нашия бизнес, LR е с 30 годишна история и доказано прозрачни практики. Положителната промяна в мисленето е налице и очаквам тепърва да се развива.
Вашите очаквания за 2018 година.
Иванина Донно: Аз съм амбициозен човек и работя с амбициозни хора. Всяка нова година е една нова страница и съм твърдо убедена, че възможностите са неограничени. Аз имам много високии цели и амбиции за бизнеса на LR през 2018, каквито амбиции имат и нашите сътрудници. Наскоро проведохме нашето голямо годишно събитие-среща, където си поставихме много високи цели. LR се радва на доста голям успех през изминалите две години. Постигнахме повече от 20% ръст в продажбите спрямо 2015г., което е голямо постижение. Подобни темпове на развитие дори са по-добри от средните нива за индустрията, което е позитивно, но не е изненада, защото в България, както вече споменах, има потенциал. Това, което поставих като цел към нашите сътрудници, както и на себе си е да имаме силата и борбения духа да изненадаме самите нас през 2018 с успехите, които ще постигнем. Всеки един от нас е майстор на своята съдба, така че във нашия бизнес всичко е възможно. Все още сме в една начална фаза на развитие, въпреки че през 2018г. LR чества 10 години, откакто стъпи в България. Възможностите са много и аз съм сигурна, че ще се възползваме от тях през 2018г.