Въвеждаме и други положителни новости в сектора, като дигитализираме старата автобусна школа, казва Ласло Аран, регионален управляващ директор на FlixBus.
Интервюто е проведено едновременно с Ласло Аран и Магдалена Ангелова веднага след стъпването на FlixBus на българския пазар. Първите линии са от София до Будапеща, Виена и Букурещ и се изпълняват ежедневно от 22 март насам.На българския пазар партньор на компанията е Florentia Bus. FlixBus поставя пътуването на следващо ниво: билети чрез смартфон, безплатен Wi-Fi, комфортни седалки с повече място за краката, климатик, електрически контакти до всяка седалка и тоалетна на борда.
Ласло Аран е регионален управляващ директор на FlixBus. Той е завършил Бизнес, в холандски и индийски университети. Започва кариерата си като консултант в Boston Consulting Group. По-късно като консултант на свободна практика той работи по стратегически проекти за различни клиенти, най-вече в Унгария и Германия. Има богат опит в стартиращия сектор, подкрепя FoodPanda, Formlabs, DocPlanner Group и Charge me Up, но участва и в стратегическото планиране на многонационални корпорации като Osram. Ласло Арани се присъединява към FlixBus през първата половина на 2017 г. Той събира регионалния екип на компанията и е създател на регионалния офис в Будапеща. Сега той е отговорен за развитието на най-голямата европейска автобусна мрежа в България, Румъния и Унгария.
Магдалена Ангелова, Мениджър Продажби и Маркетинг FlixBus България. Имабакалвърска степен по Бизнес Администрация от Стопанския Факултет на Софийски университет. След което продължава обучението си в Копенхаген, Дания, където завършва магистратура по Международен Маркетинг и Мениджмънт в Копенхаген Бизнес Скул. Работи с сферата на Маркетинга и Продажбите в няколко стартъпа в Дания и България. Присъединява се към екипа на FlixBus през януари 2018 г.
Набира ли скорост споделената икономика, част от която можем да определим и Flixbus?
В момента ставаме свидетели на нови пазарни явления - най-голямата международна туристическа компания в света няма хотели, най-голямата компания за таксиметрови услуги няма собствени автомобили, а компанията Flixbus е създаденaкато една от най-големите играчи в автобусния сектор без собствени автобуси. Перспективен ли е този модел?
Ласло Аран: Има няколко социално-демографски и екологични мотиви зад разпространението на тенденцията за споделената икономика. Младите туристи от поколението Y, които искат да обиколят континента, са една от основните ни целеви групи. Сред тях тази тенденция е дори още по-засилена, благодарение на адаптацията към мобилната и интернет среда, липсата на нужда от частна собственост и тяхната обща откритост.
От гледна точка на бизнеса има голям потенциал в споделената икономика или в моделите за споделена мобилност. FlixBus успя да израсне толкова бързо отчасти заради бизнес модела, който имаме, като това е вярно за много от компаниите, които следват този споделен бизнес модел. В дългосрочен план това обаче не би било достатъчно за компанията, за да остане успешна. Причината, поради която нашият бизнес модел е устойчив, е, че ние сме много повече от платформа.
Имаме местни бизнес организации, които се съсредоточават върху решения, които отговарят на местните нужди. Получаваме собствени концесии от властите, работим в тясно сътрудничество с нашите партньори, които имат дългогодишен опит в бранша и тази традиция и знания е гаранция за високо качество, въпреки че не притежаваме автобусите. Също така за нас е важно не просто да растем, а да се фокусираме върху нуждите на хората. Измерваме удовлетворението на клиентите след всяко пътуване и това е ключов индикатор за нас, но също така се опитваме да се съсредоточим върху благосъстоянието на нашите шофьори. Те са лицата на FlixBus и за нас е важно да им осигурим приятна работна среда. Тези фактори са в основата на нашия бъдещ успех.
Има ли съпротива към тази услуга в определени държави и гладко ли се случи стартът й в България?
Магдалена Ангелова: Първите ни две линии тръгнаха от автогара София Сердика на 22 март, затова сме още в самото начало. До този момент имахме само положителни отзиви на българския пазар от страна на нашите агенции-партньори както и от страна на бъдещите пътници. Нашият растеж е органичен, след изграждането на успешна мрежа в Унгария и в съседна Румъния несъмнено беше ясно, че скоро ще имаме линии и от България. Ние вярваме, че въвеждаме положителна промяна в автобусния сектор, като дигитализираме старата школа. След като българите опознаят високите ни стандарти на обслужване и разберат възможностите, които предлага нашата континентална зелена мрежа, със сигурност ще можем да растем и тук и да имаме още повече връзки между България и Европа.
Uber не успяха да навлязат в България, заради съпротива от силни местни таксиметрови компании - очаквате ли нещо подобно и във вашия сегмент?
Ласло Аран: Благодарение на нашия бизнес модел, който се основава на местните партньорства с вече съществуващи компании, ситуацията обикновено е различна в нашия случай. Работим чрез модел за споделяне на приходите, така че ние и нашите партньорски компании печелим заедно. Това сътрудничеството предоставя и достъп до най-новите технологични решения - напр. лесна мобилна резервация, поддръжка на цифровия трафик, както и международен отдел за маркетинг и продажби, които обикновено няма да бъдат достъпни за местните МСП. Само за пример - продаваме местата на партньорите ни в повече от 30 000 офлайн билетни центрове в цяла Европа. Ние не даваме изключително право, поради което сме готови да преговаряме за сътрудничество с повече играчи на пазара, които могат да гарантират прилагането на стандартите на FlixBus.
Качествени ли са като цяло транспортните услуги за дълги разстояния в България и на коя нужда отговаря бизнес моделът на Flixbus?
Ласло Аран: С нашия бизнес модел е полезно за нас, ако даден пазар има качествено обслужване, тъй като търсим партньори на регионално ниво и работим съвместно с вече съществуващи и опитни автобусни компании.
Същевременно нашите стандарти за качество и безопасност са по-стриктни от средните за бранша. Имаме редовни обучения за шофьори, проверки на качеството, както и техническо оборудване, което поддържа изпълнението на водачите. Целта ни е да гарантираме една и съща услуга за всяко превозно средство от нашия автопарк, независимо от държавата на произход на автобуса. Пътниците могат да се радват на безплатен Wi-Fi, тоалетна на борда, комфортни седалки с голямо пространство за краката, климатик на всеки автобус както и изключително лесната система за резервации, която е достъпна и от смартфон.
Това прави пътуването с автобуса по-надеждно и по-безопасно за клиентите и привлича дори нови групи клиенти в нашите автобуси. Също така FlixBus прави автобусната промишленост по-екологична, тъй като нашите автобуси са съвсем нови и имат ниски емисии. Това води до "зелена" промяна на автобусния пазар и в България.
Разкажете повече за старта на компанията и за нейните амбиции? Какъв дял целите от българския пазар?
Ласло Аран: Компанията FlixBus е основана през 2013 г. в Мюнхен след либерализацията на германския вътрешен автобусен пазар. Преди 5 години бяхме само немски старт-ъп с трима ентусиазирани основатели на около 30 годишна възраст. Сега сме европейски доставчик на мобилност с най-голямата мрежа на континента в 27 държави и имаме глобални амбиции.
Нашата мисия е да осигурим зелена и интелигентна мобилност на всеки, който иска да обиколи света. Има много вълнуващи неща, които се случват около нашата компания-майка FlixMobility през 2018 г., ще постигнем много важни цели. През март първият ни зелен FlixTrain ще бъде на разположение в Германия, ще започнем да се разширяваме със зелени автобуси в САЩ и току-що обявихме, че ще започнем да тестваме електрическите автобуси по маршрути на дълги разстояния във Франция и Германия през първата половина на годината. В крайна сметка ще продължим да инвестираме в бъдещето на мобилността, за да предложим най-добрата алтернатива на пътуването с кола.