Георги К. Първанов: Няма как да развиеш сплотен екип дистанционно
Експертът с 27-годишен опит в областта на човешките ресурси не приема крайностите и едностранчивите решения в спора „офис или работа от вкъщи“
 
Георги К. Първанов е с 27-годишен опит в сферата на човешките ресурси и управител на Cteam, водеща HR компания с офиси в България, Румъния и Сърбия. Член е на управителния съвет на Българската асоциация за управление на хора (БАУХ). Партньор е в Bulgaria Wants You, bachkam.bg и evegreentalents.bg, ментор в Teenovator,  участва в Bulgarian Employment Confederation BEC

Г-н Първанов, като специалист в сферата на човешките ресурси как виждате прехода към т. нар. нова реалност и работата от вкъщи?
Всъщност преход между новата реалност и работата от вкъщи нямаше. Всичко стана много бързо и без каквато и да било подготовка.

Можете ли да направите съпоставка между настройката на служителите по време на обявената карантина и настройката им към момента, когато режимът е умерен и донякъде остава избор на ръководството на компаниите дали да върнат хората в офисна среда, или да продължат с home office?
Преди две години интервюирах дама от сферата на информационните технологии, която, противно на всякаква логика, беше готова да слезе на 30% по-ниска заплата, само и само да работи в, по нейни думи, „по-човешка среда, сред хора”. Още от тогава, а и до ден днешен съм убеден застъпник на тезата, че най-добрата комбинация за работа, е офисна работа с 1, 2 или 3 дни работа от вкъщи. Разбира се, има бизнеси, при които е нормално изцяло да се работи дистанционно, но тази крайност, в която се отиде в последно време, на тотално дистанционна работа, крие много недостатъци в средносрочен и дългосрочен план.

А бихте ли споделили своята прогноза за зимните месеци? Има очаквания, от една страна, че ситуацията ще се влошава, статистиката всеки ден ни поднася информация, свързана с COVID-19, но от друга страна има и надежда, че затегнатото положение няма да се повтори.

Очаквам частично затваряне и затягане на мерките, независимо че се видя от предното затваряне, че това не дава резултат. Преекспонирането на темата „вирус“ носи несигурност на бизнеса, дългосрочни психологически травми и икономически щети. Важно е, дори когато се налагат тежки мерки, работодателите да подходят с емпатия и човещина. Сега е моментът да се покаже employer branding в действие, а не само да се декларира. Важно е да се дава гласност на добрите практики и новините за нови работни места и инвестиции, а не да се оставяме на вълната на негативното.

Виждате ли разлика между българските и мултинационалните компании в политиката за дистанционна работа?
Мултинационалните компании много по-бързо и по-стриктно предприеха мерки, някои от тях доста крайни. Нека да не бъркаме брой заразени с болни. Практиката показа, че дори в компаниите, които най-рано и най-агресивно взеха мерки, имат заразени с новия коронавирус.

На много хора им харесва фактът, че спестяват време и разходи при работа от вкъщи. Според Вас има ли подводни камъни в по-дългосрочен план – за тях самите и за компаниите като цяло?
В краткосрочен план работата от вкъщи е отлично решение, спестява пари на работодателя и има много позитиви. Преди да освободим всички офиси обаче, нека обърнем внимание на негативите в средносрочен и дългосрочен план, а именно:  а/ няма как да развиеш сплотен екип дистанционно; б/ губи се комуникация и информация; в/ размива се границата между личен живот и работа; г/ човекът е социално животно и иска да бъде сред хора; д/ има нови проблеми, свързани с безопасност на труда и не само. Като обобщение на казаното мисля, че всяка крайност е погрешна.

Реклама

Още от новини:

  • От 11 ноември започват LEADERS OF INFLUENCE AWARDS 2024 на b2b Media

    Leaders of Influence Awards 2024 са най-новото предизвикателство към бизнеса и лидерите на мнение у нас. Годишните награди ще стартират от 11 ноември с кандидатстване, а официалната церемония по награждаване на призьорите във второто издание на конку...

Коментари

Реклама

Представяме ви:

Още съвети: