Моля, направете кратко представяне на вас и на организацията, която представлявате.
Казвам се Мартин Желязков и съм SEO специалист в Netpeak Bulgaria Digital Growth Partner. Притежавам над 10 години опит в SEO оптимизацията на онлайн магазини и корпоративни сайтове.
Казвам се Мартин Желязков и съм SEO специалист в Netpeak Bulgaria Digital Growth Partner. Притежавам над 10 години опит в SEO оптимизацията на онлайн магазини и корпоративни сайтове.
Фокусът на работата ми в Netpeak e насочен към оптимизацията, развитието и постигането на резултати по ключови показатели за едни от най-големите дигитални бизнеси в България. Имам интерес към Big Data и Machine learning, а в свободното си време пиша публикации на SEO тематика и дигитален маркетинг.
Дългогодишен лектор съм в Softuni Digital в курсовете Search Engine Optimization, SEO Advanced, SEO On-Page Optimization и Website Architecture и Conversion Rate Optimization, лектор съм на ежегодния IAB Advanced SEO masterclass, както и в Online Advertising конференция, Career Show, и др.
Netpeak е Performance marketing агенция, част от Netpeak Group - една от най-големите агенции за дигитален маркетинг в Източна Европа, която работи в сферата от 2006 г. насам, с повече от 3000 успешни проекта, 7 офиса в 4 държави и над 650 сертифицирани специалисти. Агенцията е с фокус върху промотирането на уеб сайтове, онлайн реклама, CRM маркетинг, уеб анализ, usability, App Store Optimization, Big Data SEO, създаване на бранд имидж и още. Netpeak e ежегоден организатор на конференции за дигитален маркетинг в България, Украйна и Казахстан, както и на годишната конференция за онлайн реклама - Online Advertising Conference.
Кои са най-често срещаните грешки, които забелязвате в онлайн магазините?
Едни от най-често срещаните грешки, когато става въпрос за SEO, са:
● Липса на достатъчно съдържание (липса на уникално съдържание, на коректно разписани метаданни и неправилна структура);
● Технически грешки (грешно поставени канонични адреси, сгрешени адреси в XML картите на сайта, динамично съдържание, което бота не може да прочете и много други);
● Неправилно изградена линкбилдинг стратегия;
● Влошено потребителско поведение;
И много др.
Като цяло оптимизацията на онлайн магазини не е много трудна от SEO гледна точка, но е нещо, за което трябва да има правилен подход от самото начало. Масово повечето сайтове, които се оптимизират, са онлайн магазини, а не ниши като бетинг, сайтовете за възрастни, услуги, новинарски сайтове и т.н. При всички останали типове ниши се изисква много по-задълбочена експертиза, знания, умения и прилагането на нестандартни тактики и стратегии за справянето им на конкурентно ниво.
Една от грешките (освен гореизброените), която лично аз съм видял през всичките тези години е не просто от SEO перспектива, а и от управленска гледна точка. Все още доста се подценяват резултатите, които идват от SEO оптимизацията. Има много примери за нови брандове с чисто нови сайтове, които изпреварват едни от най-големите си конкуренти и то само в рамките на 2 години. И после конкурентите се чудят как се случва това, а са инвестирали стотици хиляди левове в ТВ реклама, която няма същата възвръщаемост и ефективност.
SEO е дългосрочен процес, който има най-голяма възвръщаемост с времето. Неслучайно няма подобна услуга като еднократно SEO. SEO за мое огромно щастие, както и на всички останали колеги, не работи на този принцип.
Преди повече от 10 години нещата се случваха по много по-лесен и много по-бърз начин. През 2022 този процес на оптимизация е много по-комплексен и обхваща много повече действия, умения и знания. Това изключително много разви работата ни като SEO специалисти и като цяло индустрията.
Кои са задължителните страници, които трябва да съдържа всеки електронен магазин?
Основните типове страници, които трябва да има в един онлайн магазин, са:
● Начална страница;
● Категорийни страници (1во, 2ро и 3-то ниво);
● Продуктови страници;
● Филтри;
● Информационни страници;
И още - блог, съвети, страници, генерирани от вътрешната търсачка, и т.н.
Тук е хубаво да отбележим, че това са типове страници, върху които обикновено работим при SEO оптимизация и се стараем да класираме, колкото се може по-напред.
Разбира се, трябва да се има предвид, че тези страници са важни, ако имаме първоначално добра основа, върху която да работим, или коректно семантично изградена структура, която има и правилна логическа йерархия.
На един онлайн магазин трябва да бъде обърнато сериозно внимание особено спрямо неговите основни категорийни и продуктови страници.
Къде следите за всички новости и тенденции, които прилагате в работата си?
SEO-то е много динамична сфера, в която не трябва да изпускаш дори за ден всяка една новост, ъпдейт или информация.
Редовно следя последните новости в следните канали:
● Уебсайтове/блогове;
● Twitter канали;
● Телеграм канали;
● Facebook групи;
● Конференции/Семинари;
● Youtube канали.
С годините се научих да обработвам голям набор от информация и да я филтрирам през собствената си призма, а след това да я прилагам в работата си.
Защо приехте да бъдете част от журито на конкурса?
Приех да бъда част от журито на Ecommerce Academy Awards от името Netpeak Bulgaria, поради следните причини:
● Като част от екипа на Netpeak Bulgaria притежавам дългогодишен опит в SEO и работя върху най-големите онлайн магазини и брандове в България и не само;
● Работата ми и като дългогодишен лектор в Softuni Digital и обучаването на хиляди студенти през годините ми дава възможността да оценявам обективно различните проекти и да връщам обратна връзка за тях;
● Никола Илчев и екипът, отговорен за организацията на този конкурс, са едни изключително амбициозни хора, които допринасят постоянно за развитието на Ecommerce индустрията в България;
● Добрият подбор на журито на конкурса и цялостната организация на събитието ми дават стимул да вярвам в едно ново начало за подобен тип конкурси в България. Професионалната оценка на всички колеги в останалите категории, зад която стои многогодишен опит, ми вдъхва вяра в успеха на подобен тип начинания у нас.
Според мен един добър конкурс винаги трябва да се върти около безпристрастни и доказани професионалисти в сферата, в която работят.
На какви критерии трябва да отговаря даден проект, за да получи максимална оценка?
Критериите, които определихме в направлението SEO, можете да откриете в сайта https://awards.ecommercebg.com/. Те са общо 19 на брой и включват всички важни аспекти на оптимизацията за търсачки. Включили сме всичко, което е нужно на един онлайн магазин, за да се класира спрямо всички условия на Google на база това, което практиката ни е доказала.
Всеки един участник в конкурса ще получи обратна връзка с допълнителна информация за показателите, по които дадения проект не е показал добри резултати, или по които може да претърпи подобрения.
Всички замесени много се вълнуваме, защото желанието ни е да представим на българския пазар нов подход при оценяването на онлайн бизнесите в България.
Дългогодишен лектор съм в Softuni Digital в курсовете Search Engine Optimization, SEO Advanced, SEO On-Page Optimization и Website Architecture и Conversion Rate Optimization, лектор съм на ежегодния IAB Advanced SEO masterclass, както и в Online Advertising конференция, Career Show, и др.
Netpeak е Performance marketing агенция, част от Netpeak Group - една от най-големите агенции за дигитален маркетинг в Източна Европа, която работи в сферата от 2006 г. насам, с повече от 3000 успешни проекта, 7 офиса в 4 държави и над 650 сертифицирани специалисти. Агенцията е с фокус върху промотирането на уеб сайтове, онлайн реклама, CRM маркетинг, уеб анализ, usability, App Store Optimization, Big Data SEO, създаване на бранд имидж и още. Netpeak e ежегоден организатор на конференции за дигитален маркетинг в България, Украйна и Казахстан, както и на годишната конференция за онлайн реклама - Online Advertising Conference.
Кои са най-често срещаните грешки, които забелязвате в онлайн магазините?
Едни от най-често срещаните грешки, когато става въпрос за SEO, са:
● Липса на достатъчно съдържание (липса на уникално съдържание, на коректно разписани метаданни и неправилна структура);
● Технически грешки (грешно поставени канонични адреси, сгрешени адреси в XML картите на сайта, динамично съдържание, което бота не може да прочете и много други);
● Неправилно изградена линкбилдинг стратегия;
● Влошено потребителско поведение;
И много др.
Като цяло оптимизацията на онлайн магазини не е много трудна от SEO гледна точка, но е нещо, за което трябва да има правилен подход от самото начало. Масово повечето сайтове, които се оптимизират, са онлайн магазини, а не ниши като бетинг, сайтовете за възрастни, услуги, новинарски сайтове и т.н. При всички останали типове ниши се изисква много по-задълбочена експертиза, знания, умения и прилагането на нестандартни тактики и стратегии за справянето им на конкурентно ниво.
Една от грешките (освен гореизброените), която лично аз съм видял през всичките тези години е не просто от SEO перспектива, а и от управленска гледна точка. Все още доста се подценяват резултатите, които идват от SEO оптимизацията. Има много примери за нови брандове с чисто нови сайтове, които изпреварват едни от най-големите си конкуренти и то само в рамките на 2 години. И после конкурентите се чудят как се случва това, а са инвестирали стотици хиляди левове в ТВ реклама, която няма същата възвръщаемост и ефективност.
SEO е дългосрочен процес, който има най-голяма възвръщаемост с времето. Неслучайно няма подобна услуга като еднократно SEO. SEO за мое огромно щастие, както и на всички останали колеги, не работи на този принцип.
Преди повече от 10 години нещата се случваха по много по-лесен и много по-бърз начин. През 2022 този процес на оптимизация е много по-комплексен и обхваща много повече действия, умения и знания. Това изключително много разви работата ни като SEO специалисти и като цяло индустрията.
Кои са задължителните страници, които трябва да съдържа всеки електронен магазин?
Основните типове страници, които трябва да има в един онлайн магазин, са:
● Начална страница;
● Категорийни страници (1во, 2ро и 3-то ниво);
● Продуктови страници;
● Филтри;
● Информационни страници;
И още - блог, съвети, страници, генерирани от вътрешната търсачка, и т.н.
Тук е хубаво да отбележим, че това са типове страници, върху които обикновено работим при SEO оптимизация и се стараем да класираме, колкото се може по-напред.
Разбира се, трябва да се има предвид, че тези страници са важни, ако имаме първоначално добра основа, върху която да работим, или коректно семантично изградена структура, която има и правилна логическа йерархия.
На един онлайн магазин трябва да бъде обърнато сериозно внимание особено спрямо неговите основни категорийни и продуктови страници.
Къде следите за всички новости и тенденции, които прилагате в работата си?
SEO-то е много динамична сфера, в която не трябва да изпускаш дори за ден всяка една новост, ъпдейт или информация.
Редовно следя последните новости в следните канали:
● Уебсайтове/блогове;
● Twitter канали;
● Телеграм канали;
● Facebook групи;
● Конференции/Семинари;
● Youtube канали.
С годините се научих да обработвам голям набор от информация и да я филтрирам през собствената си призма, а след това да я прилагам в работата си.
Защо приехте да бъдете част от журито на конкурса?
Приех да бъда част от журито на Ecommerce Academy Awards от името Netpeak Bulgaria, поради следните причини:
● Като част от екипа на Netpeak Bulgaria притежавам дългогодишен опит в SEO и работя върху най-големите онлайн магазини и брандове в България и не само;
● Работата ми и като дългогодишен лектор в Softuni Digital и обучаването на хиляди студенти през годините ми дава възможността да оценявам обективно различните проекти и да връщам обратна връзка за тях;
● Никола Илчев и екипът, отговорен за организацията на този конкурс, са едни изключително амбициозни хора, които допринасят постоянно за развитието на Ecommerce индустрията в България;
● Добрият подбор на журито на конкурса и цялостната организация на събитието ми дават стимул да вярвам в едно ново начало за подобен тип конкурси в България. Професионалната оценка на всички колеги в останалите категории, зад която стои многогодишен опит, ми вдъхва вяра в успеха на подобен тип начинания у нас.
Според мен един добър конкурс винаги трябва да се върти около безпристрастни и доказани професионалисти в сферата, в която работят.
На какви критерии трябва да отговаря даден проект, за да получи максимална оценка?
Критериите, които определихме в направлението SEO, можете да откриете в сайта https://awards.ecommercebg.com/. Те са общо 19 на брой и включват всички важни аспекти на оптимизацията за търсачки. Включили сме всичко, което е нужно на един онлайн магазин, за да се класира спрямо всички условия на Google на база това, което практиката ни е доказала.
Всеки един участник в конкурса ще получи обратна връзка с допълнителна информация за показателите, по които дадения проект не е показал добри резултати, или по които може да претърпи подобрения.
Всички замесени много се вълнуваме, защото желанието ни е да представим на българския пазар нов подход при оценяването на онлайн бизнесите в България.
Кандидатствайте още днес и покажете, че Вашият онлайн магазин заслужава да е сред челните места. Очакваме ви!!!