Не само храните могат да оказват влияние върху нашите сетива, но оказва се, и нашите усещанията за зрение, обоняние, вкус, допир и слух ще вляят върху това как ще се променя храната, която ще откриваме на пазара.
Интересната концепция е не само идея, но е реализирана на практика чрез уникална лаборатория за сензорен анализ и контрол на качеството на храни и напитки - Euro Sensolab България. Посланикът на Кралство Белгия у нас Н.Пр. Аник Ван Калстер откри лабораторията, която ще предложи експертни услуги за подобряване на съществуващи и за разработване на нови продукти. Така производителите ще могат да предлагат на българския потребител все по-качествени стоки, съобразени с вкусовите предпочитания и традициите.
Науката за сензорния анализ измерва, анализира и интерпретира характеристиките на храни, напитки и материали, които се възприемат чрез усещанията за зрение, обоняние, вкус, допир и слух. Ролята на сензорния анализ е чрез статистически методи да интерпретира тези предпочитания и да стигне по-далеч, определяйки поведението и евентуалния избор при покупката на даден продукт.
Лабораторията е четвъртата сензорна лаборатория на групата Euro Consultants и първа такава у нас. Euro Consultants Белгия е доверен партньор на международните вериги в търговския сектор с фокус към управление на качеството и безопасността на хранителни и нехранителни продукти.
В зависимост от целта на различните проучвания, които ще провежда, лабораторията ще ползва три типа оценители на храни и напитки: необучени оценители – тип „потребители“, подбрани оценители – преминали обучение и експерти. Сензорната лаборатория е изградена и оборудвана в съответствие с международния стандарт ISO 8589.
В последните години този анализ придобива все по-голямо значение при разработването и продажбата на продукти в хранителната индустрия. Той предлага научен поглед към поведението на потребителите и осигуряването на качество и вид, които биха направили един продукт предпочитан пред същия друг. Чрез услугите на лабораторията ще може да се осъществи адекватното общуване между производители, търговци и потребители.