“Не знам къде да отида да похапна, първо ще прочета за кое място се пише най-много добри неща в интернет” - често си мислим. Но кой може да определи на кои източници да вярва? Автоматичната платформа за онлайн мониторинг Neticle събира всички онлайн мнения за известните български ресторанти, анализира ги, за да разберем кои места са любимите на потрелителите. Междувременно ще разберем и дали има значение ако в кухнята готви някой известен шеф.
Ако искаме да изследваме всички български ресторанти, май ще се наложи да напишем цяла книга. Затова сега ще се съсредоточим само върху най-известните от тях и ще покажем защо те са харесвани. Нетикъл изследва през първите шест месеца онлайн репутацията на няколко ресторанта, т.е. намира всяко едно съдържание, било то статия или потребителски пост, коментар, в който се споменава името на някой от ресторантите. Системата автоматично оценява всяко съдържание в зависимост от това дали е негативно или позитивно от гледна точка на заведението, така може да научим за кой ресторант се говори най-негативно или най-позитивно.
Най-добрият ресторант е Лaгуна със 126 споменавания, но изпъква и шеф Манчев със 173 резултата. Интересното е, че първия ресторант почти изцяло се споменава в социални медии, а шеф-звездата е най-споменаван в онлайн медиите като статии. От 173 споменавания на шеф Манчев 118 са в статии, а от 126-те споменавания на Лагуна, 94 са от Фейсбук.
Разпределение на споменаванията по вид източник, по дни. (Източник: Neticle.bg)
Изследвахме и какви теми са споменавани във връзка с двете ключови думи. При Лагуна “ресторант” е най-често и най-позитивно споменаваният израз. На база резултатите може да се каже, че най-успешни са тематичните вечери с ястия от Източна Европа, като напр. гръцка, сръбска, руска кухня. Харесвани са и техните торти и шоколадовите им десерти. Накратко, може и да нямат шеф-супер звезда, който да ги рекламира в пресата, но с вкусните ястия, които предлагат, усърдно се изкачват по стълбата на успеха, а гостите им оценяват положителни добрите вкусове.
Основните свързани теми на графиката с броя споменавания и оценките (Източник: Neticle.bg)
При шеф Иван Манчев има 46 споменавания относно неговата нова книга, потребителски дискусии генерира и новината, че е проверявал кухнята на ЕП. И въпреки че шеф Манчев е доста противоречива личност, изразът “шеф” се споменава повече в позитивен контекст, отколкото в негативен, т.е. сравняваната с Gordon Ramsey звезда е любимец на публиката, като новата му книга също е възприемана позитивно от хората. Успоредно с това, за ресторанта му се пишат почти само позитивни коментари. Накратко, да си звезда и днес си струва, ако искаш да създадеш успешен бизнес, защото “self branding”-ът продължава да е най-добрата реклама за един бизнес.
Графика на свързаните теми и типично мнение от социалната мрежа (Източник: Neticle.bg)
Това се потвърждава и от Индексът на мненията на Нетикъл, стойностите на ресторант Лагуна и шеф Манчев са близки и постоянно се надпреварват кой да по-позитивно оценен. Към края на периода изглежда шеф Манчев ще победи, но това по всяко време може да се промени. Има нещо, което е особено важно: и двете графики нито веднъжг не са падали под 0, т.е. през периода е нямало и един ден, когато негативните споменавания да са били повече от позитивните. Това е много рядко явление в днешно време, затова само може да кажем едно БРАВО!
Индексът на мнения на двата ресторант, изчислен на база средните дневни стойности на позитивните и негативните споменавания (Източник: Neticle.bg)
Ако искате подобен анализ за Вашата компания, марка, тествайте системата Нетикъл две седмици напълно безплатно!