Коледа: обич, семейство, спокойствие… и реклами. Независимо дали ни харесва, през най-красивия период на зимата всеки се опитва да ни убеди да купим неговата стока за порадък. Агенцията за медиен анализ Neticle изследва две от най-популярните марки от гледна точка на тяхната репутация през сезона на коледните покупки.
Двете марки са Кока-Кола и Самсунг, предвид че без тях Коледата е нвъзможна: електрониката е най-често купуваната техника за подарък, а известната напитка почти винаги присъства на масата. Платформата Нетикъл намери и анализира всички съдържания в българското онлайн пространство в периода от 1 ноември до 24 декември, в които се споменават една от двете марки. Това са всички онлайн статии, блогове, форуми, публични съдържания в социалните медии, като системата преценява дали даден резултат е негативен или позитивен от гледна точка на двете компании.
Непрекъсната линия показва репутацията на конкретната марка, а облакът около нея изобразява броя на споменаванията. (Източник: neticle.bg)
В общи линии може да се каже, че споменаванията в коледния сезон не са повече отколкото напр. в последвалият “мъртъв” сезон през януари, когато Самсунг е с 2340 резултата, а Кока-Кола е с 293 споменавания. Отношението към двете марки определено е позитивно, по-често се споменават в позитивен контекст, отколкото в негативен. Най-често двете марки се споменават в онлайн статии, но Самсунг има много резултати и във видеа и Фейсбук съдържания.
Разпределение на споменаванията по платформи (Източник: neticle.bg)
Да видим и за какво саговорили потребителите във връзка с двете марки. както се вижда на графиката, Самсунгнай-често е споменаван във връзка със смартфоните на производителя, но често се споменават и телевизорите. Смартфоните на Самсунг най-често се споменават заедно с други марки телефони, т.е. дискусиите около корейския производител са предимно в технологичните форуми, когато потребителите сравняват смартфоните на Самсунг и тези от някоя друга марка. Дискутират се основно техническите спецификации – напр. камерата или цената, които са най-често споменаваните фактори за избор при покупка на телефон.Мениджмънтът на Самсунг може да се радва, че сред най-често споменаваните позитвни качества са изрази като “най-добър”, “развитие”, а негативните изрази са пренебрежимо малко.
Най-често споменаваните теми във връзка със Самсунг (Източник: neticle.bg)
При Кока-колаизследвахме доколко е било отношението към марката негативно или позитивно в отделните източници. Най-много и най-позитивно са споменавали марката в Туитър и във Фейсбук, най-негативно е споменавана в Blitz.bg. Позитивното отношение към Кока-кола не се свързва единствено с един фактор: потребителите споделят коледните реклами, споделят позитивните си впечатления от марката. Това е доста добра новина за Кока-кола, тъй като тази обща симпатия с марката е органична, няма нужда от допълнителен маркетинг инструментариум. Най-негативното споменаване е от Blitz.bg, където в една статиите става дума за това какво се случва в тялото на човек един час след като е пил от напитката. Това генерира някалко негативни потребителски коментара, в които определят напитката като не особено здравословна.
Разпределение на източниците, споменавали Кока-кола (Източник: neticle.bg)
В крайна сметка може да се каже, че за двете големи международни марки като Самсунг и Кока-кола, не е от особено значение доколко са активни в този период от годината. В същото време са активно споменавани и коментирани, което върви и с голяма отговорност, тъй като постоянното активно присъствие на марките в онлайн пространството означава, че е изключително важно за тях да следят кой, кога, къде и какво пише за тях в интернет.