В близките няколко години брадите са станали толкова популярни, че дори си имат собствено годишно движение кръстено на тях (“No shave November”). На пазара на мъжки козметични продукти вече има обособена категория специално за тях. Според Euromonitor годишно индустрията е с капитализация от 6 милиарда долара, а частта заета за мъжкото лицево окосмяване не е малка.
С намаляването на гладко обръснатите лица един нов стереотип на мъжката външност се надига. Той се превръща в специфична пазарна демографска група и подтиква отварянето на много нови малки бизнеси, които да се грижат за претенциозните мъжки лица.
Феноменът може да бъде лесно забелязан в социалните мрежи. Instagram и Twitter са затрупани със снимки в категория #beardgang и #beardgods, в които се възхваляват брадясалите мъжки лица.
“Идеята за мъжката красота се е променила. От типично американския бизнес вид към един по-натурален, романтичен вид с окосмение по тялото” споделя Филип Фимано, експерт стилист към Studia Edelkoort.
През 2015 година в проучване на Euromonitor се споменава, че пазара на мъжки тоалетни принадлежности, който включва продукти като балсами, масла и шампоани за бради, е нараснал с 4 процента, стигайки до 3.4 милиарда долара. Междувременно пазара на принадлежности за бръснене е нараснал с двойно по-малък процент и е имал капитализация от 2.9 милиарда долара.
Някои експерти от бранша коментират, че тази тенденция няма да бъде устойчива в дълъг период. “Мнозинството от мъже все още предпочитат и са задължени да поддържат лицето си гладко обръснато заради професиите си” - споделя Андерсон Ла, стилист в Sassoon Salon.
Доказателствата показват, че нарастващият брой “лицеви черги” е повишил броя на продуктите и бизнесите, които се грижат за тях.
Алън Уйти (Alun Withey), академик и историк по самостилиране (проверихме, званието съществува), сподели пред CNBC, че бръснарниците и бизнесите за грижа на брадата са сред най-бързо разрастващите се сегменти във Великобритания и САЩ.
Според Уйти тенденцията е част от исторически цикъл.
“През 18-ти век те изчезнаха и около 1850 година отново се завърнаха на мода” споделя той. “Ако разгледате последните 300 или 400 години ще видите, че тази мода се появява и трае по няколко десетилетия”, така е било през Викторианската ера, когато брадите са били популярни за 5 десетилетия. “За последните 30 години това е най-продължителната тенденция, която наблюдаваме” допълва Уйти.
По същия начин, по който малките технологични компании не успяват да се задържат на пазара и да се конкурират с технологичните гиганти, така и тук се очаква големите играчи да завладеят нисшата. Повечето малки компании ще бъдат избутани от утвърдените марки за мъжка козметика на пазара.
Според Уйти към момента пазара на мъжка козметика силно окуражава към бръснене, но с засилването на културата на брадите, можем скоро да очакваме в магазините специални щандове с продукти за поддръжка на окосмението на лицето. Експерта твърди, че тази мода ще се задържи по-дълго от очакваното.
“Няма да бъда учуден, ако завишеното предлагане на продукти за бради продължи” споделя Уйти. “Според мен то вече се е установило като собствена пазарна нисша”.