Експерти в областта на ПР и комуникациите написаха отворено писмо до българските медии, с което призовават да се прекрати практиката да не се споменават търговските марки на компаниите, които организират социални кампании. Участниците в журито на „ПР приз 2016“ организираха и петиция, която набира подписи в интернет.
"Време е да бъде въведена и насърчена практиката за кампании с обществена значимост, иницирани или подкрепени от бизнеса, да бъдат споменавани имената на ангажираните с тях компании“, призовават инициаторите.
Автори на петицията са председателят на Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО) Радина Ралчева, председателят на Българската асоциация на ПР агенциите (БАПРА) Деница Сачева (от миналия петък тя вече е зам.-министър на труда и социалната политика – б.р.), проф. Иванка Мавродиева от Софийския университет „Св. Климент Охридски“, журналистката от „България Он Ер“ Доника Ризова, д-р Мария Николова от УНСС и Иванка Шалапатова, изпълнителен директор на фондация „За нашите деца“.
"За съжаление, за пореден път се сблъскахме с една съществена и постоянстваща пречка пред развитието на корпоративната ангажираност и инвестициите в обществено значими каузи, а именно липсата на отразяване на името на компаниите, които иницират и подкрепят каузи, дори и в ясни случаи на напълно благотворителни, обществено значими дейности. Това се случва, въпреки допустимостта на споменаване на стоки, услуги, наименования, търговски марки или дейности на производител (под формата на говор или изображение), когато това има информационна цел".
В петицията се припомня, че споменаването не противоречи на Закона за радиото и телевизията и на европейските директиви, а СЕМ дори има приети методически указания във връзка със забранените скрити търговски съобщения и позиционирането на продукти като форма на търговско съобщение от май 2012 г.
"Преодолявайки тази изкуствено съществуваща пречка, вие, медиите, ще дадете ясен знак, че осъзнавате и разбирате обществената отговорност, с която сте натоварени и имате видим и постоянен ангажимент за стимулиране на добрите практики, които водят към развитие на обществото", се казва още в петицията.
Ето и пълния текст:
Уважаеми дами и господа от медиите,
Уважаеми представители на СЕМ,
Уважаеми представители на българските институции,
В рамките на тазгодишното издание на конкурса за постижения в ПР професията „ПР Приз 2016“ ние, членовете на журито, имахме удоволствието и честта да се запознаем с ПР проекти, които целят да въздействат върху нагласите и ангажираността на нашето общество, както към най-наболелите проблеми, така и към най-ценните предпоставки за просперитета на България.
Докоснахме се до проекти, свързани с много лични истории, до корпоративни и граждански инициативи, които оказват значимо положително влияние върху уязвими социални групи, върху хора с тежки или нелечими заболявания, върху околната среда и устойчивото развитие на отделни региони и на цялото общество, върху насърчаването на изгубените социални връзки на Българите у нас и в чужбина.
Подобни кампании водят до положителна и трайна промяна в живота на изоставени деца, подкрепят семейства в бедност или жени с ракови заболявания, изграждат навици и отношение към природата, предизвикват обществената солидарност и заздравяват скъсаните социални връзки – все неща, които са фундаментални за здравето на обществото, за развитието и бъдещето на страната ни и за принадлежността ни към споделените ценности на съвременния свят.
За съжаление, за пореден път се сблъскахме с една съществена и постоянстваща пречка пред развитието на корпоративната ангажираност и инвестициите в обществено значими каузи, а именно липсата на отразяване на името на компаниите, които иницират и подкрепят каузи, дори и в ясни случаи на напълно благотворителни, обществено значими дейности. Това се случва, въпреки допустимостта на споменаване на стоки, услуги, наименования, търговски марки или дейности на производител (под формата на говор или изображение), когато това има информационна цел.
Споменаването не противоречи на разпоредбата на Закона за радиото и телевизията и на европейските директиви и е нормална практика, ако не съдържа характеристиките на скрито търговско съобщение и при условие, че неспоменаването може да въведе потребителите в заблуда. В този смисъл са приети и МЕТОДИЧЕСКИ УКАЗАНИЯ във връзка със забранените скрити търговски съобщения и позиционирането на продукти като форма на търговско съобщение на СЕМ от май 2012 г.
Въпреки тази съществена пречка, в поредното издание на конкурса „ПР Приз” виждаме повишаване на активността и ангажираността на граждански организации и на бизнеса към провеждането на разнообразни социално отговорни инициативи. Това е ясен знак за разбирането от страна на бизнеса и на неправителствения сектор за нуждата от подобни дейности, както и за продължаващата необходимост чрез тях да бъдат компенсирани важни обществени дефицити. За обществената енергия граници няма и в България се радваме на повишена осъзнатост на това, че инвестирането в хората, в разбирането и осведомеността ни и мобилизирането на нашите ресурси и енергия са най-верния път за развитието ни и интеграцията ни като общество.
В същото време считаме, че сега е моментът тази енергия да бъде умножена, показана и подпомогната и за това огромен принос имате вие, медиите и отговорните институции. Време е да бъде въведена и насърчена практиката за кампании с обществена значимост, иницирани или подкрепени от бизнеса, да бъдат споменавани имената на ангажираните с тях компании. Всички условия това да се случи са налице, включително и нормативната регулация, и се надяваме, че нашият апел ще има резултат. Убедени сме, че споменаването на името на търговски марки ще съдейства за трайно преодоляване на множество трудности и ще има силен положителен ефект върху дарителството и инвестициите на компаниите в основните сфери на благосъстояние.
И не само това – преодолявайки тази изкуствено съществуваща пречка, вие, медиите, ще дадете ясен знак, че осъзнавате и разбирате обществената отговорност, с която сте натоварени и имате видим и постоянен ангажимент за стимулиране на добрите практики, които водят към развитие на обществото.
Като професионалисти и членове на обществото, ние вярваме, че е възможна промяна в отношението към проблема и оставаме на разположение да дискутираме най-добрите начини това да се случи максимално бързо.
С уважение:
Радина Ралчава, председател на БДВО и председател на журито на „ПР Приз 2016”
Деница Сачева, председател на БАПРА и член на журито на „ПР Приз 2016”
професор, д.ф.н., д-р Иванка Мавродиева, преподавател в СУ „Св. Климент Охридски” и член на журито на „ПР Приз 2016”
Доника Ризова, водещ на предаването „Медиите ON AIR“ и член на журито на „ПР Приз 2016”
Гергана Иванова, съсобственик и управител на рекламна агенция The Smarts и член на журито на „ПР Приз 2016”
Д-р Мария Николова, асистент в катедра „Медии и обществени комуникации“ на УНСС и член на журито на „ПР Приз 2016”
Иванка Шалапатова, изпълнителен директор на фондация „За Нашите Деца“ и член на журито на „ПР Приз 2016”