Многообразното съдържание и наситеността на послания, дебнещи потребителите отвсякъде, са голямо предизвикателство за всеки специалист от бранша, казва Николай Неделчев в интервю за b2b Media.
Николай Неделчев е основател и управляващ директор на най-голямата специализирана група за маркетингови комуникации в България – Публисис Груп България, която тази година празнува 20-я си юбилей. За този период компанията се утвърждава като лидер в реализацията на интегрирани кампании, включващи областта на връзките с обществеността, рекламата, медийното планиране, промоционалния и събитиен маркетинг, интернет и дигиталните решения, производство на аудио-визуални продукти.
Агенциите от групата – Publicis Consultants MSLGROUP, Saatchi&Saatchi, Publicis Sofia, Leo Burnett, ZenithOptimedia, Publicis Dialog, Publicis Modem, HappyEnd, имат десетки престижни отличия и награди, както от национални, така и от чуждестранни фестивали и конкурси в областта на комуникациите. Преди да основе собствената си компания Николай Неделчев започва професионалната си кариера като мениджър маркетинг комуникации в BBS – представителен офис на Apple за България.
Николай Неделчев е член на Международната асоциация за връзки с обществеността (IPRA), на Международната асоциация на бизнес комуникаторите (IABC), на Международната рекламна асоциация (IAA). Член е и на изпълнителния съвет на Българската Асоциация на Комуникационните Агенции, Българската Асоциация на PR Агенциите (БАПРА) и Джуниър Ачийвмънт България. Извън бизнеса той е меценат и колекционер. Има две деца, обича изкуството, книгите, спорта и пътуванията.
Publicis Group навърши 20 години. Време за равносметка, какви са те за компанията и за бранша в България? Как се е променил пазара за тези 20 години?
През 1995 година основах МАРК (Marketing, Advertizing, Reseаrch, Communications) с идеята да създам първото звено за интегрирани маркетингови комуникации в България. Тогава започнахме да работим по тази концепция трима души – млади, но уверени и напълно решени да постигнем целта си. 20 години по-късно мога да се похваля, че не само успяхме, но в екипа на компанията вече има близо 150 професионалиста, също толкова увлечени от желанието да предлагаме най-добрите решения за своите клиенти. Освен това вече сме част и от Публисис Груп – един от най-големите комуникационни холдинги в света. Това ни дава достъп до глобални практики, както и изключителната възможност дa съпоставяме дейността си тук в България с опита на колеги от цял свят.
По отношение на пазара в страната, смятам че бизнесът с комуникации извървя дълъг път, но и има още много за преодоляване. За последните 20 години се случиха значителни промени, но може би най-същественото е фактът, че вече живеем в дигитален свят. В него нещата се случват мигновено и нищо не остава скрито. В същото време многообразното съдържание и наситеността на послания, дебнещи потребителите отвсякъде са голямо предизвикателство за всеки специалист от бранша.
Тази година направихте колекция от 77 автопортрета на различни творци. От къде идва страстта Ви към изкуствата? Защо точно автопортрети - какво Ви вдъхнови?
Баща ми е скулптор и в семейството ми винаги изкуството и темата за него са присъствали. Още от малък имах честта и привилегията да познавам голяма част от знаменитите пловдивски творци, така че определено бих казал, че страстта ми към изкуството е наследство от средата, в която съм израснал. Въпреки това амбициите ми тогава не бяха свързани с това да стана велик творец или голям колекционер.
Мисълта да започна да събирам картини с общ фокус дойде много по-късно. От години купувам произведения, които ми носят наслада. За мен изкуството е различно от формалната бизнес комуникация. В него има невербално общуване на високо енергийно ниво и това ме вдъхновява и зарежда.
Наскоро обаче си дадох сметка, че искам да притежавам произведения, обединени от обща тематика и да създам стойностна колекция. Идеята се роди след като закупих три автопортрета на Вихрони Попнеделев и още един на Свилен Блажев. Осъзнах, че именно жанра на автопортрета като символ на вътрешния АЗ и себеоценка на твореца, е най-подходящ за тема на моята първа значима колекция.
Свързах се с художници, които вече познавах и харесвах, за да им предложа да нарисуват свои автопортрети. На по-късен етап се обърнах и към изкуствоведа Надя Тимова, която ми показа много непознати за мен млади автори. Акад. Светлин Русев също ми даде ценни подсказки. Така заедно успяхме да сглобим тази уникална колекция от 77 творби - своеобразен автопортрет на съвременното българско изкуство.
Ако трябва да направите автопортрет на Вашия бизнес, какъв би бил той?
Бизнесът с комуникации има два аспекта, които работят в непрекъсната синергия. От една страна, става въпрос за сериозни анализи и проучвания, които имат за цел да дадат основата за постигане на максимално ефективни резултати. Връзката с действителността, умението да си в крак с времето и ясният поглед върху ситуациите тук са от изключително значение. От друга страна, обаче, за да претвориш тези анализи в идеи, които вдъхновяват и мотивират, се изисква и голяма доза творчество и вълшебство. И именно тук е тънкият момент - в успешното съчетаване на тези два елемента. Затова ако трябва да обрисувам автопортрет на бизнеса, то бих го направил в стилистиката на магическия реализъм и бих изобразил човек, който мечтае за звездите и луната, но в същото време е здраво стъпил на земята.
Вие сте основател и управител на водеща комуникационна агенция. Отскоро сте в ново поприще - председател на Обединение за Локомотив Пловдив. Ще ни разкажете ли за това ваше ново начинание?
Футболът е друга тема, която ме вълнува още от ранна детска възраст и макар вече да не го практикувам, следя активно случващото се на зеления терен. Като пловдивчанин и фен на Локомотив Пловдив, нямаше как да подмина факта, че отборът изпадна в сериозна финансова криза преди няколко месеца. Почувствах се длъжен да направя каквото е по силите ми, за да помогна на отбора да се възстанови и да продължи напред. Заедно с още колеги от бизнеса създадохме сдружение – “Обединение за Локомотив“. Целта ни е не само да акумулираме финансов ресурс, но и да допринесем с управленски опит и да предложим добри практики от бизнеса. В крайна сметка един отбор трябва да бъде ръководен като компания – с отговорност, дългосрочно планиране и ясна визия за бъдещето. И както и в бизнеса – един разумен мениджър трябва да залага на младото поколение. Вярвам, че именно българската юношеска школа и привличането на повече талантливи младежи, е един от инструментите за стабилизиране на българския футбол като цяло и надежда за неговото бъдеще.
Как изглежда един Ваш обикновен ден?
Макар все още да има дни, в които залисан в задачи пропускам обяда, се опитвам да водя балансирано ежедневие. За целта задължително отделям време, за да подредя задачите си за деня и да приоритизирам най-важните от тях. Извън работата си, посвещавам свободното си време на децата и близките си, спортувам и посещавам изложби.