Бизнесът, и това е нормално, има планове и се подготвя за много варианти, включително и „голямото завръщане“, както го наричате. Друг е въпросът дали то ще се осъществи сто процента, дали няма да продължи практиката на хоум офиса и работа на смени в офиса, за да се поддържа сплотеността на екипите. Такова развитие е доста вероятно. Тогава ще се промени и разбирането за работното място – то няма да е постоянното място на човека, а само бюрото, което използва при своето посещение в офиса.
При всички случаи трябва да имаме предвид, че това завръщане ще бъде най-рано в края на лятото. Предвид очакваната трета вълна и бавния старт на ваксинирането, по-ранен етап за завръщане изглежда нереалистичен.
Каква според Вас е по-глобалната картина за процесите по време на локдауна?
Най-същественото в голямата картина е многообразието на отражението на локдауна в различните компании. Даже фирми от един бизнес сектор и с подобна дейност са засегнати и се справят различно. Ако можем да направим някакво заключение, то е, че сме във време на изпитания и по-голямата част от бизнеса трябва тепърва да покаже жизнеспособността си, да оцелее. Как ще се справят сега компаниите, ще е определящо за бъдещето им.
Личното ми мнение е, че хората са най-важното нещо в една компания и сега е моментът мениджмънтът да работи със служителите, за да постигне максимална мотивация, гъвкавост и ефективност. Който се справи, ще успее.
Могат ли според Вас екипите да поддържат този „работен дух“ отдалечени за продължителен период от време? Ще дадете ли съвети?
Поддържането на мотивацията и ангажираността в условия на изолация не е лека задача, но бизнесът се справя все по-добре. Тук отново няма генерална рецепта, всеки трябва да намери индивидуално решение. Има, разбира се, общи насоки, които да са от полза. Като например да се поддържа по-интензивна и разчупена комуникация, която да замести неформалното общуване в офиса. Но отново всяка компания сама решава какво и колко в зависимост от особеностите на работата и главно – от хората в компанията.
Какво ще научим от дългия период на дистанционна работа?
Хората са най-важното в компанията. Те правят компанията успешна, те са ключовият фактор за справяне със ситуацията.
Ще споделите ли с нас пример за „отличник“, прекосил успешно изминалата година?
Всеки, които е здрав, и всяка компания, която продължава да функционира и да подобрява резултатите си.
Вие сте член на сдружение „Образование България 2030“. Какво мислите за on-line обучението в училище?
On-line обучението в училище беше необходима мярка, която се надявам да помогне за преосмислянето, подобряването и дигитализирането на учебното съдържание.
Какво ще бъде „новото нормално“?
Очаквам да започнем да виждаме „новото нормално“ след септември, така че думата на тази година ще е изчакване. Нека се възползваме, за да станем по-добри и по-гъвкави в работата си и да сме готови за бъдещето, каквото и да е то.
Кратка визитка:
Светлозар Петров е управител на компанията за комплексни HR услуги JobTiger и един от създателите на www.jobtiger.bg. Той е член на настоятелството на Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“ и член на настоятелството на Фондация на бизнеса за образованието. Съосновател на сдружение „Образование България 2030″. Председател e на почетния съвет на Международната награда на херцога на Единбург за България.