„Ще навлязат все повече технологии за пестене на вода, за многофункционалност и трансформируемост на пространствата, както и някои по-смели идеи като интерактивни огледала-дисплеи, които имат връзка с интернет и изпълняват ирисова диагностика“ споделя Анна Пламенова Миткова – Сен, победител в конкурса „Баня на горината 2015“, категория „Награда на b2b Media“.
Анна е студент последна година по архитектура в УАСГ в катедра „Интериор и дизайн“. Интереси те й са в областта на параметричния дизайн, дигиталната фабрикация и приложението им във всички сфери на дизайна.
Тя е работила за кратко в сферата на 3D принта и продуктовия дизайн, участвала е в множество работилници по параметричен дизайн, а наскоро е била и тютор в архитектурна работилница по дигитална фабрикация.
Мечтае някой ден да обедини двете си страсти – музиката и дизайна, засега с темата си за дипломна работа – център за музикална терапия.
Разкажете какво Ви подтикна да се включите в състезанието „Баня на годината 2015“
Следя развитието на конкурса „Баня на годината“ и всеки път съм възхитена от проектите, които печелят. Забелязвам една възходяща градация в качеството на проектите, които участват всяка година и смятам, че този конкурс е идеалната платформа за изява на младите дизайнери. Тази година събрах малко повече смелост и реших да участвам и аз. От две години се включвам активно в работилници по параметричен дизайн, а наскоро бях тютор в една, и реших да експериментирам с проекта си за „Баня на годината“ използвайки новите си умения. Това, разбира се, ме отдалечи много от „стандарта“, но винаги съм готова да поемам рискове, когато става дума за дизайн.
Как дойде идеята и вдъхновението за проекта „ Living skin“, която е фаворита на b2b Media и спечели отличието „Най – зелената баня“ тази година?
Най-любимите ми проекти са вдъхновени от природата. Вдъхновявам се от мотивите в живите организми – клетъчните структури на растенията, на коралите, шарките на морските звезди, от математическите модели, с които са обвързани като фрактали, спирала на Фибоначи, диаграмата „вороной“, която толкова много обичам да използвам в проектите си, че софтуерът ми изкарва предупреждение за прекомерната й употреба! Именно нея използвам и в проекта си „Living skin”. Вдъхновението ми идва от рифовите корали, който образуват компактна клетъчна структура и приличат наистина на клетки на единен жив организъм. В тези клетки аз съм вложила и зеленина, чрез която стената е не само декоративна, но и придобива функционалност – отделя кислород и поема излишната влага от помещението.
Бях изключително любопитна как биха се вписали изчистените и елегантни продукти на Идеал Стандарт в тази твърде необичайна за баня обстановка.
Как виждате иновациите и тенденциите, „модата“ в банята за следващата година?
Забелязвам две основни тенденции в дизайна на банята: навлизане на естествени материали и елементи като дървесина, зеленина, вода, камъчета, повече естествена светлина и създаването на по-индивидуални пространства. Банята все повече отразява характера на притежателите й и има не само санитарна функция, но и е място за почивка и нови преживявания. В по-далечното бъдеще, разбира се, ще виждаме все повече „умни“ бани като тези в категорията „Иновативната баня“. Ще навлязат все повече технологии за пестене на вода, за многофункционалност и трансформируемост на пространствата, както и някои по-смели идеи като интерактивни огледала-дисплеи, които имат връзка с интернет и изпълняват ирисова диагностика.
Конкуренцията в конкурса „Баня на годината“ всяка година е все по ожесточена, кой е вашият фаворит сред предложените проекти тази година.
Наистина всяка година има страхотни проекти! Бях сигурна, че и тази година няма да е изключение. Имах фаворит във всяка от категориите, някои от авторите поздравих лично. За съжаление в някои от категориите журито и публиката не бяха на моето мнение, но отново изборът им беше много добър. В моята категория фаворит ми беше проектът "SENSE" на Борислава Петкова, който за съжаление не беше награден. Друг мой фаворит в същата група беше проектът „Баланс“ на Ивана Янкова, който беше отличен. Наистина конкуренцията в моята категория се оказа голяма и с удоволствие разгледах всички проекти. В категорията „Оптимизираната баня“ веднага ме грабна проектът „Tactile bathroom“ на Ралица Накева – възхищавам се на идеята и на майсторството, с което я е визуализирала. В последната категория „Иновативната баня“ фаворит ми е „Фантазия в бяло“ на арх. Мария Никодимова и арх. Светла Трендафилова, който беше отличен с приза „Баня на публиката“.
Какви са вашите амбиции, като (интериорен) дизайнер?
Много точно „интериорен“ е в скоби. Университетът по архитектура ни подготвя за широк спектър от работа. Вярвам, че след дипломирането си можем да се развием във всяка сфера, свързана с дизайн – архитектурен, интериорен, продуктов, графичен, уеб…Работила съм за кратко време в сферата на 3D принта и продуктовия дизайн. Все още нямам име за моя дизайн, но знам, че интересите ми са насочени към новите технологии и идеите ми са вдъхновени от природата. Вълнувам се от нанотехнологии, микроустройства, изкуствена фотосинтеза, „смарт“ материали, изследвания на клетъчната структура в различни организми и приложението им за създаване на нови материали със специфични характеристики. Няма как да пропусна и любовта си към музиката – обичам да пея и да свиря на китара, миналата година сътворих 5 авторски песни, от които една споделих в интернет пространството и се хареса много. Мога само да кажа, че дизайнът е начин на живот, независимо от формата му на изява.
* b2b Media е медиен партньор на състезанието „Баня на годината 2015“